Thursday, February 26, 2009

23 Februari 2009- 27 Februari 2009

Minggu 8

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 23 Februari 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis Ayat Majmuk Gabungan
Mencantumkan ayat menggunakan Kata Hubung.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menulis ayat majmuk gabungan.
2. Mencantumkan ayat menggunakan kata hubung.
Fokus Utama : 8.0, 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Pelajar membaca ayat bersama-sama guru.
2. Guru menerangkan tajuk.
3. Pelajar membuat latihan.
Ilmu : Kesihatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi : Kelas berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar sudah mampu
untuk menguasai hasil pembelajaran 1 dan 2.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 23 Februari 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3A- Kasih Sayang
Unit 3B- Fahamilah Jiwaku Ini
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Memahami tanggungjawab anggota keluarga dalam mengeratkan hubungan kekeluargaan.
2. Memahami kepentingan kasih sayang dalam sesebuah keluarga.
3. Memahami keperluan berbeza antara anggota keluarga.
Pendekatan : Perbincangan dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, menghargai sumbangan, mengambil berat
Refleksi : Pelajar dapat memahami tajuk. Keseluruhan tajuk pelajaran hari ini
sebenarnya berkait rapat dengan kehidupan pelajar.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 24 Februari 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3A- Kasih Sayang
Unit 3B- Fahamilah Jiwaku Ini
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Memahami tanggungjawab anggota keluarga dalam mengeratkan
hubungan kekeluargaan.
2. Memahami kepentingan kasih sayang dalam sesebuah keluarga.
3. Memahami keperluan berbeza antara anggota keluarga.
Pendekatan : Perbincangan dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, menghargai sumbangan, mengambil berat
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak fokus semasa P & P sedang dijalankan.
Mereka masih membuat bising walaupun telah ditegur beberapa kali.
Hal ini amat mengecewakan guru.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 24 Februari 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan Fizikal
Tajuk Pembelajaran : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Daya Tahan Otot (DTO)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Mengetahui maksud tajuk dan aktiviti yang boleh dilakukan
untuk meningkatkan DTK.
2. Memahami konsep DTO dan aktiviti-aktiviti yang boleh
meningkatkan tahap DTO.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar terlibat secara aktif dalam P & P dengan bertanyakan
banyak soalan. Objektif tercapai.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 24 Februari 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3A- Kasih Sayang
Unit 3B- Fahamilah Jiwaku Ini
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Memahami tanggungjawab anggota keluarga dalam mengeratkan
hubungan kekeluargaan.
2. Memahami kepentingan kasih sayang dalam sesebuah keluarga.
3. Memahami keperluan berbeza antara anggota keluarga.
Pendekatan : Perbincangan dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, menghargai sumbangan, mengambil berat
Refleksi : Pelajar menyalin nota yang diberi guru. Mereka membuat latihan
seperti yang disuruh dan menghantar hasil kerja sebaik sahaja masa
P & P tamat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 25 Februari 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3C- Keselamatan Keluarga Tanggungjawab Bersama
Unit 3C- Sebab Nila Setitik, Rosak Susu Sebelanga
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan di dalam dan di luar
rumah.
2. Mengenalpasti cara-cara menjaga maruah keluarga.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, kasih sayang, menjaga nama baik keluarga
Refleksi : Pelajar memberi respon semasa P & P sedang berjalan. Mereka
menyalin nota dan membuat latihan yang diberi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 25 Februari 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Mendengar dan Bertutur
Morfologi: Imbuhan awalan meN-
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membuat ulasan berdasarkan gambar.
2. Mendengar dan menyampaikan ucapan.
3. Mengetahui dan memahami penggunaan imbuhan awalan meN-
Fokus Utama : 6.0, 6.4
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2
Aktiviti : 1. Pelajar meneliti gambar dan membuat ulasan.
Pelajar dipilih dan menyampaikan ucapan.
Penerangan tentang tajuk morfologi. Pelajar membuat latihan.
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran Kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar boleh membaca dan meyampaikan ucapan pada tahap yang
memuaskan. Mereka perlu banyak latihan untuk memahirkan bacaan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 25 Februari 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan Fizikal
Tajuk Pembelajaran : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Daya Tahan Otot (DTO)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Mengetahui maksud tajuk dan aktiviti yang boleh dilakukan
untuk meningkatkan DTK.
2. Memahami konsep DTO dan aktiviti-aktiviti yang boleh
meningkatkan tahap DTO.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar menyalin nota dan mendengar penerangan guru. Kelas
berada dalam keadaan yang memuaskan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 26 Februari 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Membaca dan mengenalpasti idea utama
Sintaksis: Ayat Majmuk
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membaca dan mengenalpasti idea utama pada petikan.
2. Memahami ayat majmuk.
Fokus Utama : 6.0, 8.0
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2
Aktiviti : 1. Pelajar membaca petikan.
Pelajar mengenalpasti idea utama dan menjawab soalan kefahaman.
Penerangan dan latihan berkenaan tajuk sintaksis.

Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar Cara Belajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi : P & P berjalan seperti yang dirancangkan. Kelas pada hari ini hanya
bertumpu kepada hasil pembelajaran 1 sahaja.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 26 Februari 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas PJK hanya dijalankan pada waktu pertama sahaja. Waktu
kedua pelajar berada di kelas untuk mengukur ketinggian
bagi mengira BMI masing-masing.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 27 Februari 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan Fizikal
Tajuk Pembelajaran : Daya Tahan Kardiovaskular (DTK)
Daya Tahan Otot (DTO)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Mengetahui maksud tajuk dan aktiviti yang boleh dilakukan
untuk meningkatkan DTK.
2. Memahami konsep DTO dan aktiviti-aktiviti yang boleh
meningkatkan tahap DTO.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar menyalin nota dan mendengar penerangan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 27 Februari 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis: Mencatat isi utama
Menyusun ayat menjadi karangan lengkap

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menulis dan mencatat isi utama berpandukan petikan.
2. Menggabungkan isi utama dan isi sampingan.
3. Menyusun ayat menjadi karangan lengkap.
Fokus Utama : 8.3
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Guru menerangkan tajuk.
Pelajar mengamati gambar dan cuba menulis ayat berdasarkan
gambar.
Penggabungan isi utama dan isi sampingan. Pelajar
menyusun ayat menjadi karangan lengkap.

Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar Cara Belajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar cuba untuk memahami HP 1, 2 dan 3. Mereka perlu banyak latihan unutk memahirkan diri dan menguasai HP ini.

Wednesday, February 25, 2009

16 Februari 2009-20 Februari 2009

Minggu 7

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 16 Februari 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bacaan Luas (Sambungan hari Sabtu, 14 Februari 2009)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
5.1. Membaca dengan kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul serta memahami perkara yang dibaca.
Fokus Utama : 5.0, 5.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Membaca teks beramai-ramai dengan bantuan guru.
2. Guru memanggil pelajar secara perseorangan dan menguji tahap
pembacaan mereka.
Ilmu : Kesihatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran Konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid
Refleksi : 8 orang pelajar diuji bacaaanya pada hari ini. 5 orang daripada mereka
boleh membaca, tetapi masih perlu dibantu. Seorang boleh membaca
dengan lancar. Seorang lagi belum mampu membaca dan dia disuruh
membaca buku Bacalah Sayang 2.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 16 Februari 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3A- Kasih Sayang
Unit 3B- Fahamilah Jiwaku Ini
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Memahami tanggungjawab anggota keluarga dalam mengeratkan hubungan kekeluargaan.
2. Memahami kepentingan kasih sayang dalam sesebuah keluarga.
3. Memahami keperluan berbeza antara anggota keluarga.
Pendekatan : Perbincangan dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, menghargai sumbangan, mengambil berat
Refleksi : RPH hari ini akan diajar pada minggu hadapan. Minggu ini guru
menyentuh mengenai topik Keputusan Yang Bijak Dan Adil.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 17 Februari 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3A- Kasih Sayang
Unit 3B- Fahamilah Jiwaku Ini
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Memahami tanggungjawab anggota keluarga dalam mengeratkan hubungan kekeluargaan.
2. Memahami kepentingan kasih sayang dalam sesebuah keluarga.
3. Memahami keperluan berbeza antara anggota keluarga.
Pendekatan : Perbincangan dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, menghargai sumbangan, mengambil berat
Refleksi : P & P hari ini menyentuh mengenai Keputusan Yang Bijak Dan Adil.
RPH pada hari ini akan diajar pada minggu hadapan.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 17 Februari 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar lelaki sempat bermain futsal. Manakala pelajar
perempuan tidak dapat bermain kerana padang terpaksa
dikongsikan bersama ahli kelab Bola Baling sesi pagi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 17 Februari 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3A- Kasih Sayang
Unit 3B- Fahamilah Jiwaku Ini
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Memahami tanggungjawab anggota keluarga dalam mengeratkan
hubungan kekeluargaan.
2. Memahami kepentingan kasih sayang dalam sesebuah keluarga.
3. Memahami keperluan berbeza antara anggota keluarga.
Pendekatan : Perbincangan dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, menghargai sumbangan, mengambil berat
Refleksi : P & P minggu ini bertajuk Keputusan Yang Bijak Dan Adil. RPH
minggu ini akan diajar pada minggu hadapan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 18 Februari 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3A- Kasih Sayang
Unit 3B- Fahamilah Jiwaku Ini
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Memahami tanggungjawab anggota keluarga dalam mengeratkan hubungan kekeluargaan.
2. Memahami kepentingan kasih sayang dalam sesebuah keluarga.
3. Memahami keperluan berbeza antara anggota keluarga.
Pendekatan : Perbincangan dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, menghargai sumbangan, mengambil berat
Refleksi : Kelas berjalan lancar. Objektif tercapai.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 18 Februari 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bacaan Luas (Sambungan hari Isnin, 16 Februari 2009)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
5.2. Membaca dengan kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul serta memahami perkara yang dibaca.
Fokus Utama : 5.0, 5.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Membaca teks beramai-ramai dengan bantuan guru.
2. Guru memanggil pelajar secara perseorangan dan menguji tahap
pembacaan mereka.
Ilmu : Kesihatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran Konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid
Refleksi : Selepas kesemua pelajar diuji tahap pembacaannya, 16 orang boleh
membaca dengan baik. 6 orang lagi belum boleh membaca dengan
baik. Mereka perlu dibantu dan dipantau tahap pembacaannya dari
masa ke semasa.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 18 Februari 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kesemua pelajar membawa pakaian PJK. Pelajar bermain dengan
semangat kesukanan yang tinggi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 19 Februari 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata Hubung
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Memahami maksud den jenis-jenis kata hubung.
2. Mengenalpasti kata hubung yang terdapat pada petikan.
3. Membina ayat menggunakan kata hubung.
Fokus Utama : 8.0
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Pelajar menyalin nota mengenai tajuk.
2. Penerangan mengenai tajuk dan pelajar mengenalpasti kata
hubung pada buku teks.
3. Pelajar membina ayat menggunakan kata hubung
Ilmu : Kesihatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Mengajar: Buku teks, buku aktiviti murid, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat mengetahui dan mengenalpasti kata hubung, tetapi
masih perlu memerlukan bantuan guru untuk membina ayat.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 19 Februari 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan pada hari ini kerana hari hujan.
Kelas akan dijalankan pada minggu depan.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
Tarikh : 20 Februari 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan kerana kebanyakan pelajar tidak
membawa pakaian PJK.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 20 Februari 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Membaca- Mengenalpasti isi-isi penting
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membaca dan mengenalpasti kata kunci, isi penting dan huraian pada teks.
Fokus Utama : 6.0,6.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Pelajar membaca petikan.
2. Perbincangan antara guru dan pelajar bagi mengenalpasti kata
kunci, isi penting dan huraian isi.
3. Pelajar membuat latihan.
Ilmu : Kesihatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Mengajar: Buku teks, buku aktiviti murid, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi : Kebanyakan pelajar masih belum mampu untuk mengenal isi penting
dan huraian isi. Penerangan mengenai tajuk akan diulang pada kelas
yang akan datang.

Sunday, February 15, 2009

9 Februari 2009-14 Februari 2009

Minggu 6

Tarikh : 9 Februari 2009 (Isnin)
Catatan : Cuti Tanpa Gaji
Menghadiri temuduga jawatan Pembantu Amanah (AIM) di
Regalis Court, Jalan Satok, Kuching

Tarikh : 10 Februari 2009 (Selasa)
Subjek : Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan (PSK)
Tingkatan : 3J
Masa : 2.00-3.10pm
Catatan : Mengawas Ujian Gerak Gempur PMR 2009
Bahasa Melayu Kertas 1 (2.00-3.00 petang)

Subjek : Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan (PJK)
Tingkatan : 3C
Masa : 3.25-4.35pm
Catatan : Mengawas Ujian Gerak Gempur PMR 2009
Bahasa Melayu Kertas 2 (4.20-6.20 petang)

Subjek : Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan (PSK)
Tingkatan : 3M
Masa : 5.10-6.20pm
Catatan : Mengawas Ujian Gerak Gempur PMR 2009
Bahasa Melayu Kertas 2 (4.20-6.20 petang)

Tarikh : 11 Februari 2009 (Rabu)
Subjek : Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan (PSK)
Tingkatan : 3F
Masa : 12.50-2.00pm
Catatan : Mengawas Ujian Gerak Gempur PMR 2009
Bahasa Inggeris Kertas 1 (2.00-3.00 petang)


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 11 Februari 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Unit 3: Amalan Hidup Sihat
1. Mendengar dan bertutur
2. Mendengar arahan
3. Membuat keputusan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mendengar, bertutur dan berbincang tentang tajuk dengan
bertatasusila.
2. Membuat keputusan yang tepat berdasarkan hasil perbincangan
Fokus Utama : 4.0, 4.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Mendengar dan menyebut perkataan pada teks.
2. Perbincangan bersama guru.
3. Membuat keputusan berdasarkan hasil perbincangan.
4. Membuat latihan.

Ilmu : Kesihatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran Berfikir
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar mampu mendengar dan menyebut perkataan. Tetapi,
kebanyakan mereka masih belum mampu membuat keputusan
seperti yang diharapkan.

Tarikh : 11 Februari 2009 (Rabu)
Subjek : Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan (PJK)
Tingkatan : 3K
Masa : 5.10-6.20pm
Catatan : Mengawas Ujian Gerak Gempur PMR 2009
Bahasa Inggeris Kertas 2 (4.45-615 petang)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 12 Februari 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Sintaksis (Frasa Nama+Frasa Kerja)
1. Memadankan frasa
2. Membina ayat tunggal
3. Membina ayat majmuk gabungan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar
akan dapat :
1. Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam
sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Fokus Utama : 8.0, 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1(i), Aras 2(i), Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Membina dua ayat tunggal dan menggabungkannya dengan kata
hubung yang sesuai.
2. Membina dua dan lebih ayat tunggal dan
menggabungkannya dengan kata hubung yang sesuai.
3. Membina satu ayat induk dan beberapa ayat kecil dengan
menggabungkannya dengan kata hubung yang sesuai.

Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan, buku tatabahasa dewan
Refleksi : Pelajar boleh membuat latihan. Akan tetapi, mereka masih
memerlukan bantuan guru.

Tarikh : 12 Februari 2009 (Khamis)
Subjek : Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan (PJK)
Tingkatan : 3G
Masa : 4.35-5.45pm
Catatan : Mengawas Ujian Gerak Gempur PMR 2009
Sains Kertas 2 ( 4.45-6.15 petang)

Tarikh : 13 Februari 2009 (Jumaat)
Subjek : Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan (PJK)
Tingkatan : 3H
Masa : 4.00-5.10pm
Catatan : Mengawas Ujian Gerak Gempur PMR 2009
Matematik Kertas 2 (4.30-6.15 petang)

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 13 Februari 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Pengayaan (latihan)
1. Mencantumkan ayat tunggal
2. Mengenalpasti kesalahan ejaan pada ayat.
3. Mengenalpasti kata ganti nama yang betul pada ayat.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan
dapat :
1. Mencantumkan ayat tunggal
2. Mencari kesalahan ejaan pada ayat dan membetulkannya.
3. Memilih kata ganti nama yang betul pada ayat.

Fokus Utama : 8.0,8.2
Fokus Sampingan : Aras 1(i), Aras 2(i), Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Membuat latihan
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan, buku aktiviti murid
Refleksi : Pelajar membuat latihan yang diberi. Sebahagiannya dibuat sebagai
kerja rumah.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 14 Februari 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Sabtu (Ganti Jumaat)
Masa : 2.10-3.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

KBKK :
Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Kaedah guru : Perbincangan
Refleksi : Pelajar menunjukan semangat kesukanan yang tinggi.
Kebanyakan daripada mereka boleh bermain dengan baik.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 14 Februari 2009 (Sabtu ganti Jumaat)
Masa : 3.20-4.30pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bacaan Luas
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
5.1. Membaca dengan kuat perkataan dan ayat dengan sebutan
dan intonasi yang betul serta memahami perkara yang dibaca.
Fokus Utama : 5.0, 5.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Membaca teks beramai-ramai dengan bantuan guru.
2. Guru memanggil pelajar secara perseorangan dan menguji
tahap pembacaan mereka.
Ilmu : Kesihatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran Konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid, Bacalah Sayang 1 dan 2
Refleksi : Hanya 7 pelajar yang sempat diuji. 3 daripada mereka masih
belum boleh membaca dengan lancar. Mereka disuruh membaca
buku Bacalah Sayang 1 dan 2.

4 Februari 2009-6 Februari 2009

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 4 Februari 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : 1- Pencapaian Kendiri
Tajuk : Unit 2- Keputusan Yang Bijak Dan Adil
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Mengenalpasti kepentingan mengembangkan potensi diri.
2. Mengetahui dan memahami bahawa setiap keputusan yang dibuat dalam semua situasi
mempunyai kesan dan akibat terhadap diri dan orang lain.
3. Memahami kesan sesuatu keputusan yang dibuat terhadap diri dan orang lain.

Pendekatan : Perbincangan dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Berpuashati, bertanggungjawab
Refleksi : P&P berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar-pelajar mampu
menjawab soalan yang diajukan oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 4 Februari 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Unit 2: Sekolah Dalam Taman
1. Menyebut perkataan
2. Membaca teks dengan kuat
3. Membaca teks dengan sebutan dean intonasi dengan betul
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
5.1. Membaca dengan kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Fokus Utama : 5.0, 5.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Membaca teks beramai-ramai dengan bantuan guru.
2. Membaca teks secara berseorangan.
3. Sesi soal jawab.
4. Membuat latihan.
Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran Konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan. Kebanyakan
pelajar boleh membaca, tetapi segelintir masih memerlukan bantuan
guru.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 4 Februari 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

KBKK :
Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Kaedah guru : Perbincangan
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan kerana pelajar tidak membawa
pakaian untuk PJK. Kelas ditangguhkan ke minggu yang
berikutnya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 5 Februari 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis
1. Menyalin ayat tunggal
2. Membina ayat tunggal
3. Membina ayat tunggal berdasarkan simpulan bahasa
4. Melengkapkan ayat
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyalin dan membina ayat tunggal
Fokus Utama : 8.0, 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2
Aktiviti : 1. Membaca dan mengenalpasti ayat tunggal pada teks.
2. Membina ayat tunggal berdasarkan simpulan bahasa.
3. Membuat latihan melengkapkan ayat
Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara berlajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar dapat mengenalpasti ayat tunggal. Mereka masih
memerlukan bantuan guru untuk membina ayat.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 5 Februari 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

KBKK :
Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Kaedah guru : Perbincangan
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan kerana pelajar tidak membawa
pakaian untuk PJK. Kelas ditangguhkan ke minggu yang
berikutnya.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 6 Februari 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

KBKK :
Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Kaedah guru : Perbincangan
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan kerana pelajar tidak membawa
pakaian untuk PJK. Kelas ditangguhkan ke minggu yang
berikutnya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 Februari 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Pengayaan
1. Menyusun perkataan menjadi ayat tunggal
2. Membina ayat tunggal berdasarkan gambar
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyusun dan membina ayat tunggal
Fokus Utama : 8.0, 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Membuat latihan menyusun dan membina ayat
Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara berlajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar dapat
memberi idea yang bernas untuk membina ayat tunggal.

Wednesday, February 11, 2009

2 Februari 2009-3 Februari 2009

Minggu 5

Date : 2 February 2009
Time : 2.00- 3.10 pm
Class : 1K
Subject : Mathematics
Title : Lend Me Your Ears
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. angle
2. classify
3. determine
4. draw
5. label
6. measure
7. protractor

Material : Protractor
Procedure : Pre-test, explanation, Post-test
Teaching Aids : Teachers note, extra exercise
Reflection : 95 percent of the students can spell, pronounce and understand
the words learned today. (Result from Post-Test)


Date : 3 February 2009 (Tuesday)
Time : 12.50- 2.00 pm
Class : 1L
Subject : Mathematics
Title : How Am I Different?
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. compare
2. difference
3. shape
4. size
5. stick (verb)

Material : Cardboard, glue, scissors, flash cards
Procedure : Pre-test, Activity 2 & 3, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1 & 2, Teachers note
Reflection : 90 percent of the pupil can spell, pronounce and understand the
words. Objective achieved

Time : 3.25- 4.35 pm
Class : 1G
Subject : Mathematics
Title : Row, row, row Your Boat
Lend Me Your Ears
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. demonstrate
2. equal
3. fractions
4. half
5. parts
6. parts of
7. quarter
8. whole

1. angle
2. classify
3. determine
4. draw
5. label
6. measure
7. protractor

Material : Marker pen, A4 paper, protractor
Procedure : Pre-test, explanation, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 2 & 3, Teachers note, extra exercise
Reflection : Lesson process running smoothly. Objective achieved

26 Januari 2009- 30 Januari 2009

Minggu 4

Chinese New Year Holiday
23 January – 1 February 2009

19 Januari 2009- 23 Januari 2009

Minggu 3

Date : 19 January 2009 (Monday)
Time : 3.25-4.35 pm
Class : 1G
Subject : Mathematics
Title : Try This
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. above
2. below
3. add
4. subtract
5. ascend
6. descend

Material : Mahjong paper, scissors, glue, A4 paper.
Procedure : Pre-test, Activity 1,3,4, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1 & 2
Reflection : Students enjoyed the lessons. Objective achieved.


Time : 5.45-6.20 pm
Class : 1L
Subject : Mathematics
Title : Let’s Go Shopping
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. add
2. amount
3. balance
4. less than
5. minus
6. more than
7. remove
8. take away
9. total

Material : Marker pen, A4 paper
Procedure : Pre-test, explanation, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1 & 2
Reflection : 80 percent of the students can spell the words correctly.



Date : 20 January 2009 (Tuesday)
Time : 3.25-4.00 pm, 5.10-6.20 pm
Class : 1K, 1G
Subject : Mathematics
Title : Let’s Go Shopping
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. add
2. amount
3. balance
4. less than
5. minus
6. more than
7. remove
8. take away
9. total

Material : Marker pen, A4 paper
Procedure : Pre-test, explanation, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1 & 2
Reflection : 1K: Students were able to pronoun, spell and understand the
words.
1G: Objective achieved.


Date : 21 January 2009 (Wednesday)
Time : 4.00-5.10 pm
Class : 1L
Subject : Mathematics
Title : What’s My Line
Row, row, row Your Boat
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. intersecting
2. lines
3. parallel
4. perpendicular
5. straight

1. demonstrate
2. equal
3. fractions
4. half
5. parts
6. parts of
7. quarter
8. whole


Material : Marker pen, A4 paper
Procedure : Pre-test, explanation, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 2 & 3, Teachers note, extra exercise
Reflection : At first, students weren’t able to spell the words. Finally, they
can understand the words slowly.


Date : 22 January 2009 (Thursday)
Time : 2.00-3.10 pm
Class : 1L
Subject : Mathematics
Title : Lend Me Your Ears
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. angle
2. classify
3. determine
4. draw
5. label
6. measure
7. protractor

Material : Protractor
Procedure : Pre-test, explanation, Post-test
Teaching Aids : Teachers note, extra exercise
Reflection : Students wrote down the notes given.


Time : 3.25- 4.35 pm, 5.45- 6.20 pm
Class : 1K, 1G
Title : What’s My Line
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. intersecting
2. lines
3. parallel
4. perpendicular
5. straight

Material : Marker pen, A4 paper
Procedure : Pre-test, explanation, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 2 & 3, Teachers note, extra exercise
Reflection : 1K: Lesson running smoothly but a little bit slow.
1G: Lesson completed but a little bit rush.


Date : 23 January 2009 (Friday)
Time : 3.30-4.20 pm
Class : 1K
Subject : Mathematics
Title : Row, row, row Your Boat
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. demonstrate
2. equal
3. fractions
4. half
5. parts
6. parts of
7. quarter
8. whole


Material : Marker pen, A4 paper
Procedure : Pre-test, explanation, Post-test
Teaching Aids : Teachers note, extra exercise
Reflection : Students can spell, pronoun and understand the words with help
from teacher. Lessons running a little bit rush.

12 Januari 2009- 16 Januari 2009

Minggu 2

Date : 12 January 2009 (Monday)
Remarks : Cuti Banjir

Date : 13 January 2009 (Tuesday)
Remarks : Cuti Banjir

Date : 14 January 2009 (Wednesday)
Time : 4.00-5.10 pm
Class : 1L
Subject : Mathematics
Title : Opposites Attract
Objective : Students should able to pronounce, spell and understand the use
of the following words in context:
1. after
2. ascend
3. before
4. descend
5. high
6. low

Material : Mahjong paper
Procedure : Pre-test, Activity 2,3,4, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1 & 2
Reflection : Students enjoyed the activities and done the worksheet given.


Date : 15 January 2009 (Thursday)
Time : 2.00-3.10 pm
Class : 1L
Subject : Mathematics
Title : Go For It
Objective : Students should able to pronounce, spell and understand the use
of the following words in context:
1. goes up
2. goes down
3. left
4. number line
5. right


Material : Mahjong paper, marker pen, A4 paper, pens, questions cards
Procedure : Pre-test, Activity 1 & 2, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1
Reflection : Students enjoyed the activities and objective achieved.


Time : 3.25-4.35 pm, 5.45-6.20 pm
Class : 1K, 1G
Subject : Mathematics
Title : Opposites Attract
Objective : Students should able to pronounce, spell and understand the use
of the following words in context:
1. after
2. ascend
3. before
4. descend
5. high
6. low

Material : Mahjong paper
Procedure : Pre-test, Activity 2,3,4, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1 & 2
Reflection : 1K: Students enjoyed the activities given.
1G: Students can understood and spell the words correctly.


Date : 16 January 2009 (Friday)
Time : 4.00-5.10pm
Class : 1K
Subject : Mathematics
Title : Go For It
Objective : Pupils should able to pronounce, spell and understand the use of
the following words in context:
1. goes up
2. goes down
3. left
4. number line
5. right


Material : Mahjong paper, marker pen, A4 paper, pens, questions cards
Procedure : Pre-test, Activity 1 & 2, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1
Reflection : 80 percent of the students can answer the puzzles correctly.


Date : 17 January 2009 (Saturday – Thursday)
Time : 1.20- 2.25 pm, 2.40- 3.40 pm
Class : 1L, 1K
Subject : Mathematics
Title : Try This
Objective : Students should be able to pronounce, spell and understand the
use of the following words in context:
1. above
2. below
3. add
4. subtract
5. ascend
6. descend

Material : Mahjong paper, scissors, glue, A4 paper.
Procedure : Pre-test, Activity 1,3,4, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1 & 2
Reflection : 1L: Students can answer the worksheet given correctly.
1K: Objective achieved.

Time : 4.40-5.10 pm
Class : 1G
Subject : Mathematics
Title : Go For It
Objective : Students should able to pronounce, spell and understand the use
of the following words in context:
1. goes up
2. goes down
3. left
4. number line
5. right

Material : Mahjong paper, marker pen, A4 paper, pens, questions cards
Procedure : Pre-test, Activity 1 & 2, Post-test
Teaching Aids : Worksheet 1
Reflection : Students were able to pronounce, spell and understand the words.

8 januari 2009-9 januari 2009

Minggu 1

Date : 8 January 2009 (Thursday)
Time : 2.00-3.10 pm, 3.25-4.35 pm, 5.45-6.20 pm
Class : 1L, 1K, 1G
Activity : Orientation


Date : 9 January 2009 (Friday)
Time : 4.00-5.10 pm
Class : 1K
Activity : Introduction