Tuesday, April 21, 2009

Minggu 16 (20 April 2009-24 April 2009)

Minggu 16

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 20 April 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Sintaksis- Ayat perintah
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan jenis-jenis ayat perintah beserta contohnya.
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1
Aktiviti : 1. Guru menunjukan jenis ayat perintah beserta contohnya.
2. Perbincangan antara guru dan pelajar.
3. Membuat latihan.
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar boleh menulis ayat perintah dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 20 April 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema : Unit 5: KEPEKAAN DAN TINDAKAN TERHADAP ISU DAN
MASALAH ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 5A: Pencemaran Alam
Aktiviti 5B: Bencana Alam
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui jenis-jenis pencemaran dan bencana alam.
Menyedari kesan-kesan pencemaran dan bencana alam.
Menghargai alam sekitar kita.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : P & P berjalan seperti biasa. Ada pelajar yang enggan menyalin nota.
Guru menegur pelajar berkenaan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 21 April 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
Pantang Larang Pelbagai Kaum Di Malaysia.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Menghormati
Refleksi : Pelajar menyalin nota. Ada sesetengah pelajar lain membuat kerjarumah subjek lain semasa proses P& P berjalan. Ini mengganggu konsentrasi pelajar lain

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 21 April 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang (lelaki)
Bola Jaring (perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang permainan dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Permainan.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, bola jaring
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas PJK tidak sapat dijalankan kerana hari hujan. Pelajar hanya berada di dalam kelas dan membuat aktiviti lain.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 21 April 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
Pantang Larang Pelbagai Kaum Di Malaysia.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Menghormati
Refleksi : Ada pelajar masih tidak tahu maksud adat dan contoh-contoh adat kaum masing-masing. Guru memberi penerangan kepada mereka.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 22 April 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
Pantang Larang Pelbagai Kaum Di Malaysia. (sambungan)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Menghormati
Refleksi :

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 22 April 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis
Membina ayat majmuk bagi perenggan pengenalan.
Menulis karangan lengkap
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat majmuk
Menghasilkan perenggan dan karangan lengkap
Fokus Utama : 8.5
Fokus Sampingan : Aras 1(i), Aras 2(i), Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Penerangan tentang tajuk pelajaran
2. Membina ayat majmuk dan perenggan serta karangan lengkap
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, contoh karangan
Refleksi :

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
Tarikh : 22 April 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Aktiviti sukaneka
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukansetiap aktiviti berpandukan arahan.
Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Sukaneka.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola sepak, skitel, gelung getah
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi :

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 23 April 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : 1. Mencantum perkataan dengan imbuhan
2. Permainan bahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mencantum perkataan dengan imbuhan apitan
2. Bermain permainan bahasa
Fokus Utama : 8.3
Fokus Sampingan : Aras 1(i), Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai imbuhan apitan
2. Membuat latihan berkenaan Tajuk 1 dan 2.
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, tatabahasa dewan
Refleksi :

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 23 April 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Aktiviti sukaneka
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukansetiap aktiviti berpandukan arahan.
Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Sukaneka.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola sepak, skitel, gelung getah
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi :

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 24 April 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Aktiviti sukaneka
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukansetiap aktiviti berpandukan arahan.
Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Sukaneka.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola sepak, skitel, gelung getah
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi :

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 24 April 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Aktiviti : Membaca buku di perpustakaan (NILAM)

Minggu 15 (13 April 2009-18 April 2009)

Minggu 15

Hari : Isnin (13 April 2009)
Catatan : Cuti Peristiwa (Esther Monday)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 14 April 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.20pm
Tema : Unit 5: KEPEKAAN DAN TINDAKAN TERHADAP ISU DAN
MASALAH ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 5A: Pencemaran Alam
Aktiviti 5B: Bencana Alam
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui jenis-jenis pencemaran dan bencana alam.
Menyedari kesan-kesan pencemaran dan bencana alam.
Menghargai alam sekitar kita.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Pelajar dapat memahami tajuk. Mereka dapat menjawab soalan yang
diberikan guru.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 15 April 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.45-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Aktiviti sukaneka
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukansetiap aktiviti berpandukan arahan.
Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Sukaneka.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola sepak, skitel, gelung getah
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar terlibat secara aktif dalam setiap permainan yang diadakan. Mereka dapat mengikut peraturan permainan. Aktiviti berjalan seperti yang dirancangkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 14 April 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema : Unit 5: KEPEKAAN DAN TINDAKAN TERHADAP ISU DAN
MASALAH ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 5A: Pencemaran Alam
Aktiviti 5B: Bencana Alam
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui jenis-jenis pencemaran dan bencana alam.
Menyedari kesan-kesan pencemaran dan bencana alam.
Menghargai alam sekitar kita.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Guru berpuashati dengan pengajaran pada hari ini. Pelajar dapat
memahami tajuk pelajaran dan mampu membuat aplikasi dalam kehidupan seharian.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 15 April 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
Pantang Larang Pelbagai Kaum Di Malaysia.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Menghormati
Refleksi : Pelajar- pelajar dari setiap kaum dapat menerangkan adat-adat dan
pantang larang kaum masing-masing. P & P menjadi meriah dan mencapai matlamatnya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 15 April 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Ayat Tanya
1. Mengemukakan ayat tanya
2. Membina ayat tanya lengkap
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Mengemukakan ayat tanya yang betul.
Membina ayat tanya yang lengkap.
Fokus Utama : 8.0
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Guru mengimbas semula pelajaran lepas. Soal jawab.
3. Pelajar membina ayat tanya dengan bantuan guru.
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat mengemukakan ayat tanya dengan betul.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 15 April 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang (lelaki)
Bola Jaring (perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang permainan dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Permainan.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, bola jaring
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar lelaki bermain bola keranjang dan pelajar perempuan bermain bola jaring.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 16 April 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Memberikan imbuhan akhiran –an pada kata dasar
Membina ayat tunggal dan ayat majmuk.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Meletakkan imbuhan yang sesuai pada ayat.
Menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Pelajar membuat latihan tajuk 1 dan 2.
3. Perbincangan jawapan. Guru menyemak jawapan pelajar
Ilmu : Morfologi dan Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat melatakkan imbuhan yang betul. Akan tetapi, mereka
masih belum boleh membina ayat majmuk dengan baik.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 16 April 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang (lelaki)
Bola Jaring (perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang permainan dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Permainan.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, bola jaring
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : 10 orang pelajar perempuan tidak membawa baju PJK walaupun sudah diberitahu. Mereka dikenakan denda.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 17April 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang (lelaki)
Bola Jaring (perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang permainan dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Permainan.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, bola jaring
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Aktiviti berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar bermain dan
menunjukan semangat kesukanan yang tinggi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 17 April 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : 1. Simpulan bahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan contoh simpulan bahasa dengan maksudnya sekali.
Fokus Utama : 8.0
Fokus Sampingan : Aras 2 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Guru menunjukan contoh-contoh simpulan bahasa. Pelajar meneka
maksud peribahasa tersebut.
3. Pelajar membuat latihan berkenaan tajuk.
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, kamus peribahasa
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak tahu serta mempunyai pemahaman yang
kurang mengenai simpulan bahasa. Mereka perlu banyak membaca.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 18 April 2009 (Sabtu ganti Khamis)
Masa : 12.10-1.10pm
Tempoh : 60 minit
Tajuk : Mendengar dan bertutur
Morfologi-pembentukan kata
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Bertutur dan memberikan pandangan mengenai tajuk.
2. Membentuk perkataan baharu dari kata akarnya.
Fokus Utama : 4.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 2 (i),Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Perbincangan tajuk. Pelajr memberikan pandangan masing-masing.
3. Pembentukan kata. Pelajar membuat latihan
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat masih membuat kesalahan pada latihan pembentukan
kata. Mereka perlu lebih latihan untuk memantapkan pemahaman masing-masing.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
Tarikh : 18 April 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Sabtu (ganti Khamis)
Masa : 3.25-4.25pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang (lelaki)
Bola Jaring (perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang permainan dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Permainan.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, bola jaring
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Semua pelajar membawa baju PJK. Hari agak panas dan keadaan ini membataskan pergerakan mereka.

minggu 14 (6 April 2009-10 April 2009)

Minggu 14

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 April 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : 1. Menulis karangan pendek
2. Bacaan luas
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Menyambung isi-isi untuk membina ayat bagi menghasilkan satu karangan pendek.
Membaca teks dengan lancar dan sebutan yang betul.
Fokus Utama : 8.3
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Perbincangan bersama pelajar-menyambung isi menggunakan
penanda wacana dan kata hubung yang sesuai.
2. Menulis karangan pendek.
3. Membaca teks secara individu.
Ilmu : Sosial kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan, kamus Dewan
Refleksi : Pelajar belum mampu menghasilkan ayat. Mereka memerlukan
bantuan guru untuk menulis ayat. Bacaan mereka perlu
dipertingkatkan lagi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 6 April 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema : Unit 4:PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 4A:Kepentingan Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Memahami dan menyedari kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Pelajar menyalin nota dan mendengar pengajaran guru. Akhir masa P &
P, pelajar menghantar buku latihan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 7 April 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema : Unit 4:PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 4B:Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Tanggungjawab Bersama.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Memahami peranan dan tanggungjawab agensi yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Proses P & P berjalan seperti biasa. Pelajar menyalin nota.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 7 April 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Kesihatan Diri
2. Pengambilan Makanan
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Memahami tajuk pembelajaran 1 dan 2.
Mengetahui faktor dan kesan pengambilan makanan secara berlebihan dan risiko obesiti.
Tips amalan pemakanan dan gaya hidup sihat.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar menyalin nota. Semasa sesi penerangan guru, pelajar
seperti hilang fokus dan tidak mahu mendengar. Hal ini mengecewakan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 7 April 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema : Unit 4:PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 4B:Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Memahami peranan dan tanggungjawab agensi yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : 75 peratus pelajar dapat menjawab soalan yang diajukan guru. Objektif P & P tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 8 April 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : Unit 5: KEPEKAAN DAN TINDAKAN TERHADAP ISU DAN
MASALAH ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 5A: Pencemaran Alam
Aktiviti 5B: Bencana Alam
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui jenis-jenis pencemaran dan bencana alam.
Menyedari kesan-kesan pencemaran dan bencana alam.
Menghargai alam sekitar kita.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Pelajar menyalin nota. Akhir P & P, pelajar menghantar buku latihan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 8 April 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : 1. Bacaan luas (sambungan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membaca teks dengan lancar dan sebutan yang betul.
Fokus Utama : 8.3
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Membaca teks secara individu.
2. Bimbingan kepada rakan yang belum boleh membaca dengan lancar.
Ilmu : Sosial kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Kebanyakan pelajar masih memerlukan bimbingan guru unutk membaca.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 8 April 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Kesihatan Diri
2. Pengambilan Makanan
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Memahami tajuk pembelajaran 1 dan 2.
Mengetahui faktor dan kesan pengambilan makanan secara berlebihan dan risiko obesiti.
Tips amalan pemakanan dan gaya hidup sihat.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Kelas berjalan seperti yang dirancangkan. Objektif dapat dicapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 9 April 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Morfologi
1. Kata Adjektif
2. Menyenaraikan kata adjektif
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Menghuraikan kata adjektif.
Menyenaraikan jenis-jenis kata adjektif.
Fokus Utama : 6.0
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Penyenaraian kata adjektif.
3. Membuat latihan berkenaan tajuk.
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan, kamus Dewan
Refleksi : Pelajar dapat menyenaraikan kata adjektif.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 9 April 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Kesihatan Diri
2. Pengambilan Makanan
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Memahami tajuk pembelajaran 1 dan 2.
Mengetahui faktor dan kesan pengambilan makanan secara berlebihan dan risiko obesiti.
Tips amalan pemakanan dan gaya hidup sihat.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pejajar menyalin nota yang diberi. Sesi P & P terganggu sedikit
kerana ada pelajar membuat bising. Guru menegur pelajar berkenaan.

Tarikh : 10 April 2009 (Jumaat)
Catatan : Cuti Umum (Good Friday)

Tuesday, April 7, 2009

minggu 13 (30 mac 2009-3 april 2009)

Minggu 13

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 30 Mac 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis
1. Membaca dan memahami sajak.
2. Menjelaskan mesej dalam sajak.
3. Sintaksis: Ayat Penyata
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mendeklamasi sajak dengan betul.
2. Menjelaskan tema dan persoalan sajak.
3. Memberikan contoh-contoh ayat penyata.
Fokus Utama : 5.0, 5.2
Fokus Sampingan : Aras 1(i), (ii), Aras 2(i), (ii)
Aktiviti : 1. Guru menunjukan cara mendeklamasi sajak dengan betul dan
pelajar cuba mendeklamasi sajak.
2. Perbincangan maksud sajak-penerangan tema dan persoalan.
3. Penerangan mengenai ayat penyata. Pelajar mengemukakan contoh.
4. Pelajar menyalin sajak dan membuat latihan ayat penyata.
Ilmu : Alam Sekitar, Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kecerdasan pelbagai
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat membina ayat penyata dengan bantuan guru. Apabila
disuruh untuk mendeklamasi sajak, mereka masih segan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 30 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 3.25-4.35pm
Aktiviti : Pemulangan semula Ujian PSK dan perbincangan jawapan.
Refleksi : Pelajar membuat pembetulan dengan menyalin jawapan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 31 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema : Unit 4:PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 4A:Kepentingan Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam
Sekitar
Aktiviti 4B:Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Tanggungjawab Bersama.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-

Memahami dan menyedari kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Memahami peranan dan tanggungjawab agensi yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Pelajar menyalin nota yang diberi. P & P pada hari ini hanya bertumpu
pada Aktiviti 4A sahaja. Aktiviti 4B akan dipelajari pada minggu
hadapan.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 31 Mac 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.45-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas PJK hanya diadakan untuk pelajar lelaki sahaja. Pelajar
perempuan tidak mengenakan pakaian sukan lengkap. Guru
mengambil tindakan dengan mendenda mereka.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 31 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema : Unit 4:PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 4A:Kepentingan Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam
Sekitar
Aktiviti 4B:Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Tanggungjawab Bersama.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-

Memahami dan menyedari kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Memahami peranan dan tanggungjawab agensi yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : P & P bertumpu pada Aktiviti 4A sahaja. Aktiviti 4B akan
dibincangkan pada minggu yang berikutnya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 1 April 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : Unit 4:PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 4B:Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Tanggungjawab Bersama.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-

Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Memahami peranan dan tanggungjawab agensi yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Menghargai alam sekitar
Refleksi : Pelajar memahami tajuk. Mereka dapat menjawab soalan guru semasa
sesi perbincangan diadakan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 1 April 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis
1. Mencatat isi penting
2. Permainan bahasa

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membaca teks dan mencatat isi penting.
2. Menjawab soalan permainan bahasa.
Fokus Utama : 9.0, 9.2
Fokus Sampingan : Aras 1(i), Aras 2 (i), Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Pelajar dan guru membaca teks bersama-sama.
2. Perbincangan isi penting.
3. Pelajar menyalin isi penting ke dalam buku latihan
4. Pelajar menjawab soalan permainan bahasa.
Ilmu : Alam sekitar
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kecerdasan pelbagai
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar masih lagi memerlukan bantuan guru untuk mencari isi penting.
Perlukan banyak latihan untuk memantapkan lagi pemahaman mereka.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 1 April 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Catatan : Tiada P & P. Pada masa ini diadakan perhimpunan untuk
Tingkatan 1, 2 dan 3


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 2 April 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Morfologi
1. Imbuhan Akhiran -an

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menggunakan imbuhan akhiran –an dengan betul
Fokus Utama : 6.0
Fokus Sampingan : Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk beserta contoh
2. Pelajar mencari imbuhan pada teks di ms 130 dan 131 buku teks
3. Pelajar menjawab latihan berkenaan tajuk.
Ilmu : Pertanian
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar dapat mencari imbuhan yang dipelajari walaupun masih
terdapat kesalahan pada jawapan mereka.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 2 April 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 1. Naik Turun Bangku
2. Tekan Tubi
3. Ringkuk Tubi Separa
4. Jangkauan Melunjur
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 1,2,3 dan 4 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 1dengan iringan metronom 96
detik seminit.
3. Bilangan denyutan nadi pelajar dalam masa 1 minit
diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 2, 3,dan 4 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Straw minuman, metronom 96 dan 50 detik, papan jangkauan
melunjur dan bangku
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas hari ini hanya melibatkan pelajar yang belum
menghabiskan ujian SEGAK mereka sahaja.



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 3 April 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Kesihatan Diri
2. Pengambilan Makanan
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Memahami tajuk pembelajaran 1 dan 2.
2. Mengetahui faktor dan kesan pengambilan makanan secara
berlebihan dan risiko obesiti.
3. Tips amalan pemakanan dan gaya hidup sihat.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar menyalin nota dan mendengar pengajaran guru. Akhir
masa P & P, pelajar mengira keputusan ujian SEGAK mereka.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 3 April 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Sintaksis
1. Ayat Susunan Songsang
2. Menukar ayat susunan biasa kepada ayat songsang
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mengetahui ayat susunan songsang beserta contoh.
2. Menukarkan ayat susunan biasa kepada ayat susunan songsang.
Fokus Utama : 8.0
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk beserta contoh.
2. Menukarkan ayat susunan biasa ke susunan songsang.
3. Menjawab latihan berkaitan tajuk.
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar mampu menukarkan ayat biasa kepada ayat susunan songsang
walaupun terdapat kesalahan pada jawapan mereka.

minggu 12 (23 mac 2009-27 mac 2009)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 23 Mac 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Aktiviti : Pemulangan semula Ujian BM Kertas 2 dan perbincangan jawapan
Refleksi : Pelajar membuat pembetulan ujian dan menghantarnya untuk semakan
guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 23 Mac 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Catatan : UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 1 PSK
SATU JAM ( 3.35-4.35 PM)


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 24 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Pemulangan semula Ujian PSK dan perbincangan jawapan.
Refleksi : Pelajar membuat pembetulan dan menyalin jawapan yang betul.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 24 Mac 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 3. Ringkuk Tubi Separa
4. Jangkauan Melunjur
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 3 dan 4 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 3 dengan iringan metronom 50
detik seminit.
3. Bilangan ringkuk tubi separa lengkap dalam masa 1 minit
pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 4 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Straw minuman, metronom 50 detik, papan jangkauan melunjur
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar dapat melakukan aktiviti ini dengan baik. Ujian SEGAK
mereka telah selesai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 24 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Aktiviti : Pemulangan semula Ujian PSK dan perbincangan jawapan.
Refleksi : Pelajar membuat pembetulan dengan menyalin jawapan yang betul.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 25 Mac 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Aktiviti : Pemulangan semula Ujian PSK dan perbincangan jawapan.
Refleksi : Pelajar membuat pembetulan. Kesemua pelajar lulus dalam ujian kali
ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 25 Mac 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis
1. Membaca dan memahami sajak.
2. Menjelaskan mesej dalam sajak (Tema dan Persoalan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mendeklamasi sajak dengan betul.
2. Menjelaskan tema dan persoalan sajak.
Fokus Utama : 5.0, 5.2
Fokus Sampingan : Aras 1(i), (ii), Aras 2(i), (ii)
Aktiviti : 1. Guru menunjukan cara mendeklamasi sajak dengan betul dan
pelajar cuba mendeklamasi sajak.
2. Perbincangan maksud sajak-penerangan tema dan persoalan
3. Guru membantu pelajar menulis tema dan persoalan sajak.
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir, pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar boleh membaca sajak. Namun, mereka masih belum boleh
mendeklamasi sajak dengan betul. Guru memberi lebih penekanan
dengan mengulas panjang lebar maksud sajak.



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 25 Mac 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10pm-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 3. Ringkuk Tubi Separa
4. Jangkauan Melunjur
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 3 dan 4 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 3 dengan iringan metronom 50
detik seminit.
3. Bilangan ringkuk tubi separa lengkap dalam masa 1 minit
pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 4 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Straw minuman, metronom 50 detik, papan jangkauan melunjur
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar dapat melakukan aktiviti ini dengan baik. Ujian SEGAK
mereka telah selesai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 26 Mac 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Membaca
1. Membaca teks dan mencari maksud simpulan bahasa
2. Membaca pantun teka-teki
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membaca teks dengan intonasi dan sebutan yang betul serta
berupaya mengenalpasti maksud simpulan bahasa
2. Berpantun dan menjawab pantun teka-teki.
Fokus Utama : 5.0
Fokus Sampingan : Aras 3
Aktiviti : 1. Guru dan pelajar membaca teks beramai-ramai.
2. Mengenalpasti simpulan bahasa dan mencari maksudnya.
3. Membaca pantun dan meneka jawapan pantun teka-teki.
4. Menyalin pantun ke dalam buku latihan.
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kecerdasan pelbagai
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar perlu banyak belajar, membaca dan memahami simpulan
bahasa. Kebanyakan mereka masih belum dapat menjawab maksud
simpulan bahasa yang disoal oleh guru.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 26 Mac 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 3. Ringkuk Tubi Separa
4. Jangkauan Melunjur
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 3 dan 4 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 3 dengan iringan metronom 50
detik seminit.
3. Bilangan ringkuk tubi separa lengkap dalam masa 1 minit
pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 4 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Straw minuman, metronom 50 detik, papan jangkauan melunjur
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak memakai pakaian sukan lengkap.
Guru mengambil tindakan dengan mendenda pelajar terbabit.
Ujian disambung pada minggu hadapan.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 27 Mac 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 3. Ringkuk Tubi Separa
4. Jangkauan Melunjur
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 3 dan 4 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 3 dengan iringan metronom 50
detik seminit.
3. Bilangan ringkuk tubi separa lengkap dalam masa 1 minit
pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 4 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.

Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Straw minuman, metronom 50 detik, papan jangkauan melunjur
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar dapat melaksanakan aktiviti 3 dan 4 dengan berkesan.
Ujian SEGAK mereka telah tamat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 27 Mac 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Morfologi
1. Membaca dan meneliti penggunaan penjodoh bilangan.
2. Memberikan penjodoh bilangan berdasarkan gambar
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membaca dan menghuraikan maksud penjodoh bilangan.
2. Memberikan penjodoh bilangan berdasarkan gambar.
Fokus Utama : 6.0, 6.2
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Pelajar membaca teks secara beramai-ramai dan kemudiannya
secara berseorangan.
2. Pelajar mengenalpasti penjodoh bilangan pada teks.
3. Mereka mengamati gambar dan memberikan penjodoh bilangan
yang sesuai.
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar boleh memberikan penjodoh bilangan yang sesuai dengan kata
nama.

minggu 11 (16 mac 2009-20 mac 2009)

Minggu 11

Tarikh : 16 Mac 2009-20 Mac 2009
Hari : Isnin-Jumaat
Catatan : Cuti Pertengahan Semester 1 (9 Hari)

minggu 10 (9 mac 2009-13 mac 2009)

Minggu 10

Hari : Isnin, 9 Mac 2009
Catatan : Cuti Maulidur Rasul

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 10 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Catatan : UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 1 PSK
SATU JAM ( 2.10-3.10 PM)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 10 Mac 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 1. Naik Turun Bangku
2. Tekan Tubi
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 1 dan 2 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 1.
3. Bacaan nadi pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 2 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Bangku besi, metronom 96 detik
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar dapat melakukan aktiviti 1 dan 2 dengan betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 10 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Catatan : UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 1 PSK
SATU JAM ( 5.20-6.20 PM)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 11 Mac 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Catatan : UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 1 PSK
SATU JAM ( 1.00-2.00 PM)


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 11 Mac 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Morfologi
1. Imbuhan awalan beR
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menggunakan imbuhan awalan beR dengan betul.
Fokus Utama : 8.0
Fokus Sampingan : Aras1, Aras 2
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Pelajar menyalin nota dan contoh.
3. Pelajar membuat latihan berkenaan tajuk.
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Hampir keseluruhan pelajar dapat menguasai tajuk pelajaran hari ini.
Kebanyakan soalan yang ditanya dapat dijawab dengan betul.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 11 Mac 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10pm-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 1. Naik Turun Bangku
2. Tekan Tubi
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 1 dan 2 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.

Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 1.
3. Bacaan nadi pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 2 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Bangku besi, metronom 96 detik
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar dapat melakukan aktiviti 1 dan 2 dengan betul. Aktiviti 3
dan 4 akan dilakukan pada minggu yang berikutnya.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 12 Mac 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Catatan : UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 1
BM KERTAS 2 (1.00-2.00PM) 1 JAM


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 12 Mac 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 1. Naik Turun Bangku
2. Tekan Tubi
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 1 dan 2 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 1.
3. Bacaan nadi pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 2 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Bangku besi, metronom 96 detik
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar dapat melakukan aktiviti 1 dan 2 dengan jayanya.
Objektif tercapai.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 13 Mac 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 1. Naik Turun Bangku
2. Tekan Tubi
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 1 dan 2 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 1.
3. Bacaan nadi pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 2 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Bangku besi, metronom 96 detik
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar mendengar penerangan guru dan mampu melakukan
aktiviti 1 dan 2 dengan baik.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 13 Mac 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Catatan : UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 1
BM KERTAS 1 (5.20-6.20PM) 1 JAM

minggu 9 (2 mac 2009-6 mac 2009)

Minggu 9

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 2 Mac (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menyebut perkataan imbuhan meN berdasarkan gambar
Menyusun ayat menjadi karangan lengkap
Membaca petikan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyebut perkataan berimbuhan meN.
2. Meyusun ayat menjadi karangan lengkap.
3. Membaca petikan dengan lancar dan mengikut intonasi yang betul.
Fokus Utama : 5.0, 8.0
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2
Aktiviti : 1. Mengenalpasti perkataan berimbuhan pada gambar dan menulisnya
pada buku.
2. Membuat latihan HP 2.
3. Membaca petikan secara berseorangan.
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi : Kelas berjalan seperti biasa. Pelajar mampu menyebut perkataan
dengan baik. Bacaan pelajar perlu ditingkatkan lagi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 2 Mac 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3C- Keselamatan Keluarga Tanggungjawab Bersama
Unit 3C- Sebab Nila Setitik, Rosak Susu Sebelanga
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan di dalam dan di luar rumah.
2. Mengenalpasti cara-cara menjaga maruah keluarga.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, kasih sayang, menjaga nama baik keluarga
Refleksi : Pelajar menyalin nota dan membuat latihan. Akhir masa P & P,
mereka menghantar buku latihan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 3 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3C- Keselamatan Keluarga Tanggungjawab Bersama
Unit 3C- Sebab Nila Setitik, Rosak Susu Sebelanga
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan di dalam dan di luar
rumah.
2. Mengenalpasti cara-cara menjaga maruah keluarga.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, kasih sayang, menjaga nama baik keluarga
Refleksi : Kelas berjalan seperti biasa. Objektif tercapai.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 3 Mac 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : Mengukur ketinggian
Menentukan berat badan pelajar
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Mengukur ketinggian dan berat badan masing-masing.
2. Mengira BMI (Body Mass Index)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Mengukur ketinggian dan berat badan.
3. Mengira BMI.
Nilai Murni : Rajin, Semangat ingin tahu
Persediaan guru : Buku teks, pita pengukur, alat penimbang, kalkulator
Persediaan murid : Buku teks, kalkulator
Refleksi : Pelajar mengukur ketinggian dan berat badan masing-masing dan
mengira BMI seperti yang disuruh.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
Kelas : 3M
Tarikh : 3 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema : 2- Hubungan Kekeluargaan
Tajuk : Unit 3C- Keselamatan Keluarga Tanggungjawab Bersama
Unit 3C- Sebab Nila Setitik, Rosak Susu Sebelanga
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Menyenaraikan langkah-langkah keselamatan di dalam dan di luar rumah.
2. Mengenalpasti cara-cara menjaga maruah keluarga.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, kasih sayang, menjaga nama baik keluarga
Refleksi : Pelajar menyalin nota yang diberi. Tetapi, mereka tidak mahu
mendengar semasa guru memberi penerangan. Hal ini amat
mengecewakan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 4 Mac 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Kepentingan Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab
Bersama.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-

Memahami dan menyedari kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Memahami peranan dan tanggungjawab agensi yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Kelas berjalan seperti biasa. Pelajar boleh memahami topik. P & P hari
ini hanya menyentuh Hasil Pembelajaran 1 sahaja.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 4 Mac 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Mencari makna dan membina ayat
Menulis surat rasmi
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membaca dan menyebut kosa kata
2. Menulis surat rasmi.
Fokus Utama : 8.2, 8.3
Fokus Sampingan : Aras 1(i), Aras 1(ii)
Aktiviti : 1. Tunjuk cara menulis surat rasmi dengan betul.
Membaca beramai-ramai.
Menulis kosa kata dan menyalinnya dalam buku latihan.
Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid, kamus Dewan
Refleksi : Pelajar boleh menulis surat rasmi dengan bantuan guru. Mereka
mampu untuk menguasai HP 1 dan 2.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 4 Mac 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : Mengukur ketinggian
Menentukan berat badan pelajar
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Mengukur ketinggian dan berat badan masing-masing.
2. Mengira BMI (Body Mass Index)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Mengukur ketinggian dan berat badan.
3. Mengira BMI.
Nilai Murni : Rajin, Semangat ingin tahu
Persediaan guru : Buku teks, pita pengukur, alat penimbang, kalkulator
Persediaan murid : Buku teks, kalkulator
Refleksi : Pelajar mengira BMI masing-masing dengan bantuan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 5 Mac 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Mendengar dan mencatat isi
Membaca dan mencatat isi penting.
Menyalin ayat seruan.

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Mencatat isi penting dan membaca isi yang dicatat.
Mengenal ayat seruan dan menyalinnya ke buku latihan
Fokus Utama : 6.0, 6.2
Fokus Sampingan : Aras 2(i), Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Pelajar dan guru membaca petikan ucapan bersama-sama.
Pelajar mengenalpasti isi penting dan mencatatnya pada buku
dengan bantuan guru.
Pelajar membaca ayat seruan dan menyalinnya pada buku.
Ilmu : Sosial Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir, Belajar cara belajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid, nota guru
Refleksi : Pelajar memerlukan bantuan guru untuk mencatat isi penting. Guru
yakin mereka boleh mencatat isi penting dengan sendiri jika diberi
banyak latihan.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 5 Mac 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : Mengukur ketinggian
Menentukan berat badan pelajar
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Mengukur ketinggian dan berat badan masing-masing.
2. Mengira BMI (Body Mass Index)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Mengukur ketinggian dan berat badan.
3. Mengira BMI.
Nilai Murni : Rajin, Semangat ingin tahu
Persediaan guru : Buku teks, pita pengukur, alat penimbang, kalkulator
Persediaan murid : Buku teks, kalkulator
Refleksi : P & p berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar boleh mengira
BMI dengan bantuan guru.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 6 Mac 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : Mengukur ketinggian
Menentukan berat badan pelajar
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Mengukur ketinggian dan berat badan masing-masing.
2. Mengira BMI (Body Mass Index)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Mengukur ketinggian dan berat badan.
3. Mengira BMI.
Nilai Murni : Rajin, Semangat ingin tahu
Persediaan guru : Buku teks, pita pengukur, alat penimbang, kalkulator
Persediaan murid : Buku teks, kalkulator
Refleksi : Pelajar mengambil bacaan ketinggian dan berat badan masing-
masing sebelum mengira BMI

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 Mac 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis karangan pendek
Permainan bahasa
Membaca teks dan menyatakan sumbangan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Menulis karangan pendek
Bermain permainan bahasa dan membaca teks
Fokus Utama : 6.0,8.0,8.3
Fokus Sampingan : Aras 1 (i) dan (ii)
Aktiviti : Perbincangan karangan-menulis karangan pendek
Bermain permainan bahasa.
Membaca teks dan memahami perkara yang dibaca.
Ilmu : Kenegaraan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir, Pembelajaran kontsruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku aktiviti murid, contoh karangan
Refleksi : Pelajar masih lemah dalam membina ayat untuk menulis karangan.
Mereka perlu latihan yang banyak.