Tuesday, May 26, 2009

Minggu 21 (25 Mei -29 mei 2009)

Minggu 21

Tarikh : 25 Mei 2009 (Isnin)
Aktiviti : Mengawas Peperiksaan

Sains Kertas 2 (2E)
4.00-5.30pm (1 Jam 30 Minit)

Tarikh : 26 Mei 2009 (Selasa)
: Mengawas peperiksaan

Matematik Kertas 2 (3B)
2.30-3.45pm (1 Jam 15 Minit)

Tarikh : 27 Mei 2009 (Rabu)
Mengawas peperiksaan

Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
1.00-2.00pm (1 Jam)

Amalan Bahasa Malaysia (Peralihan)
3.00-4.30pm (1 Jam 30 Minit)

Minggu 20 (18 mei 2009-22 mei 2009)

Minggu 20

Hari : Isnin
Tarikh : 18 Mei 2009
Aktiviti : Sambutan Hari Guru Peringkat Sekolah

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 19 Mei 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema : Tema 3 dan Tema 4
Aktiviti : Menjawab soalan ulangkaji
Refleksi : Hanya 17 orang pelajar yang hadir. Mereka membuat latihan
ulangkaji dan perbincangan jawapan diadakan selepas itu.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 19 Mei 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Gaya Hidup Sihat
Tajuk Pembelajaran : Pemakanan
Saranan Pengambilan Makanan (RDA)
Perbincangan tajuk-tajuk yang diuji untuk ujian.
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Kognitif : 1. Memahami tajuk pelajaran 1 dan 2.
: 2. Memahami konsep gaya hidup sihat dan konsep pemakanan yang
berkhasiat.
Aktiviti 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Soal jawab.
Nilai Murni : Disiplin, bertanggungjawab, mengambil berat
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku nota
Refleksi : Guru dan pelajar berbincang mengenai soalan-soalan yang akan
keluarpada Ujian Semester 1 nanti.

Tarikh : 20 Mei 2009 (Rabu)
Aktiviti : Mengawas Peperiksaan
Bahasa Malaysia (Peralihan)
3.00-4.30 ptg

Pendidikan Moral
5.00-6.00ptg
Tarikh : 21 Mei 2009 (Khamis)
Aktiviti : Mengawas Peperiksaan

Bahasa Inggeris 2 (2M)
2.30-4.00ptg

Sejarah (3J)
4.30-5.45ptg

Tarikh : 22 Mei 2009 (Jumaat)
Aktiviti : Mengawas Peperiksaan

Bahasa Malaysia 1 (3C)
2.00-3.00pm

Bahasa Malaysia 2 (1I)
4.30-5.30pm

Minggu 19 (11Mei-15 Mei 2009)

Minggu 19
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 11 Mei 2009(Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Ayat Tunggal dan Ayat Tanya
Aktiviti : Menjawab soalan ulangkaji
Refleksi : Pelajar dapat menjawab soalan latihan yang diberi.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 11 Mei 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema : Tema 1 dan Tema 2
Aktiviti : Menjawab soalan ulangkaji
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak dapat menghabiskan latihan yang diberi kepada mereka. Latihan akan disambung pada minggu yang berikutnya.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 12 Mei 2009 (Selasa)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : Tema 1 dan Tema 2
Aktiviti : Menjawab soalan ulangkaji
Refleksi : Pelajar dapat menjawab habis kesemua soalan. Perbincangan
jawapan diadakan selepas itu.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 12 Mei 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kesemua pelajar hanya bermain badminton sahaja. Kekurangan
raket menyebabkan pelajar bermain secara bergilir-gilir.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 12 Mei 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema : Tema 1 dan Tema 2
Aktiviti : Menjawab soalan ulangkaji
Refleksi : Pelajar dapat memjawab kesemua soalan latihan dan sesi perbincangan jawapan diadakan selepas itu.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 13 Mei 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : Tema 3 dan Tema 4
Aktiviti : Menjawab soalan ulangkaji
Refleksi : Pelajar menjawab soalan latihan. Untuk latihan subjektif, mereka
memerlukan bantuan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 Mei 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Kata Bantu
Aktiviti : Menjawab latihan ulangkaji
Refleksi : Pelajar memerlukan bantuan guru untuk menjawab soalan. Nampaknya, mereka perlu banyak lagi latihan untuk menguatkan pemahaman.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 13 Mei 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kesemua pelajar bermain badminton. Mereka dapat menguasai kemahiran asas bermain badminton.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 14 Mei 2009 (Khamis)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Kata Majmuk
Aktiviti : Menjawab latihan ulangkaji
Refleksi : Pelajar memerlukan bantuan guru untuk menjawab soalan latihan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 14 Mei 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Gaya Hidup Sihat
Tajuk Pembelajaran : Pemakanan
Saranan Pengambilan Makanan (RDA)
Perbincangan tajuk-tajuk yang diuji untuk ujian.
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Kognitif : 1. Memahami tajuk pelajaran 1 dan 2.
: 2. Memahami konsep gaya hidup sihat dan konsep pemakanan yang
berkhasiat.
Aktiviti 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Soal jawab.
Nilai Murni : Disiplin, bertanggungjawab, mengambil berat
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku nota
Refleksi : P& P berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar menyalin nota dan
mendengar penerangan guru.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 15 Mei 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Gaya Hidup Sihat
Tajuk Pembelajaran : Pemakanan
Saranan Pengambilan Makanan (RDA)
Perbincangan tajuk-tajuk yang diuji untuk ujian.
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Kognitif : 1. Memahami tajuk pelajaran 1 dan 2.
: 2. Memahami konsep gaya hidup sihat dan konsep pemakanan
yang berkhasiat.
Aktiviti 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Soal jawab.
Nilai Murni : Disiplin, bertanggungjawab, mengambil berat
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku nota
Refleksi : P& P berjalan seperti biasa.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 15 Mei 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : pengimbuhan
Aktiviti : Menjawab latihan ulangkaji
Refleksi : Pelajar memerlukan bantuan guru untuk menjawab soalan latihan.
Ada pelajar yang masih malas untuk membuat latihan.. Guru
menegur pelajar berkenaan.

Monday, May 25, 2009

Minggu 18 (4 Mei-8 mei 2009)

Minggu 18

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 4 Mei 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Bacaan Luas
Membaca Resipi-Nasi Lemak
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:-
Membaca dan menerangkan bahan-bahan dan cara memasak nasi lemak
Fokus Utama : 7.1
Fokus sampingan : Aras 1(i), Aras 2(i), Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
Menyebut, menulis dan membina ayat menggunakan kata majmuk.
Ilmu : Masakan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar boleh menyatakan bahan-bahan dan cara menyediakan nasi lemak dengan betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 4 Mei 2009
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
· Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia (sambungan)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
· Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
· Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelabagai kaum.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati
Refleksi : Sambungan kepada pelajaran minggu lepas (HP 2 dan HP3)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 5 Mei 2009
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Keunikan Kaum Di Malaysia
· Negara Cantik Budaya Menarik

Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:
· Menerangkan kaum-kaum yang terdapat di Malaysia serta perayaan-perayaan yang mereka sambut.
· Mengetahui pakaian dan makanan tradisional kaum-kaum tertentu semasa menyambut sesuatu perayaan.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati, peka kepada masyarakat sekeliling
Refleksi : Pelajar dapat menyatakan perayaan yang terdapat di Malaysia serta pakaian tradisional sesuatu kaum.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 5 Mei 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola keranjang (Lelaki)
Badminton (Perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kesemua pelajar hanya bermain badminton sahaja.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 5 Mei 2009
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Keunikan Kaum Di Malaysia
· Negara Cantik Budaya Menarik

Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:
· Menerangkan kaum-kaum yang terdapat di Malaysia serta perayaan-perayaan yang mereka sambut.
· Mengetahui pakaian dan makanan tradisional kaum-kaum tertentu semasa menyambut sesuatu perayaan.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati, peka kepada masyarakat sekeliling
Refleksi : P&P berjalan seperti biasa.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 6 Mei 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : Tema 1 dan Tema 2
Aktiviti : Menjawab soalan ulangkaji
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak dapat menghabiskan latihan yang diberi kepada mereka. Latihan tersebut kan disambung pada minggu hadapan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 Mei 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Sintaksis
1. Tanda baca
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:-
1. Mengenal pasti tanda baca dan fungsi-fungsinya.
2. Menggunakan tandan baca dengan betul dalam ayat.
Fokus Utama : 10.3
Fokus sampingan : Aras 1(i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
3. Membaca teks dan mengenalpasti tanda baca yang digunakan.
4. Membina ayat menggunakan tanda baca yang betul
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat menyenarai dan menggunakan tanda baca dengan betul. Objektif dapat dicapai.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 6 Mei 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola keranjang (Lelaki)
Badminton (Perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar perempuan bermain badminton dan pelajar lelaki bermain bola sepak.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 7 Mei 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Menulis
1. Mengenal pasti tanda baca
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:-
1. Mengenal pasti penggun aan tanda baca yang betul pada teks yang diberikan.
2. Menggunakan penanda wacana yang betul dalam penulisan.
3. Menyemak semula tanda baca pada hasil penulisan.
Fokus Utama : 10.3
Fokus sampingan : Aras 1(i), Aras 2(i), Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
2. Membaca teks dan mengenalpasti tanda baca yang digunakan.
3. Membaca dan menyalin semula teks.
4. Mengamati gambar dan membina ayat menggunakan penanda wacana.

Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Hampir kesemua pelajar dapat menjawab soalan latihan dengan betul. Guru berpuashati dengan pelajar pada hari ini.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 7 Mei 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola keranjang (Lelaki)
Badminton (Perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas hanya dijalankan sehingga pukul 6 petang kerana hari hujan. Masa selebihnya pelajar hanya berada di dalam kelas.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 8 Mei 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola keranjang (Lelaki)
Badminton (Perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar lelaki bermain bola sepak. Pelajar perempuan bermain badminton.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 8 Mei 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 Minit
Aktiviti : Membaca buku di perpustakaan (NILAM)

Minggu 17 (27 April-30 April 2009)

Minggu 17

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 27 April 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Permainan Bahasa
(Mencari perkataan yang berakhir dengan huruf ka,ma,sa,ri, ja,bu, lang,lam.

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:-
Menyenaraikan seberapa banyak perkataan yang berakhir dengan huruf di atas
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
2. Pelajar menyenaraikan perkataan-permainan bahasa
Ilmu : Tatabahasa
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar boleh menyenaraikan perkataan dengan betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 27 April 2009
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
· Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
· Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
· Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
· Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelabagai kaum.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati, peka
Refleksi : Pelajar dapat memahami tajuk. Mereka dapat membezakan adat resam dan
pantang larang.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 28 April 2009
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
· Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
· Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
· Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
· Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelabagai kaum.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati, peka
Refleksi : Pelajar menyalin nota dan mendengar pengajaran guru. Akhir masa P&P,
mereka menghantar buku latihan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 28 April 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : Amalan Pengambilan Makanan Secara berlebihan
Kesan Pengambilan Makanan Secara berlebihan

Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Kognitif : 1. Memahami tajuk pelajaran 1 dan 2.
: 2. Mengetahui kesan dan akibat pengambilan makanan secara berlebihan.
Aktiviti 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Soal jawab.
Nilai Murni : Disiplin, bertanggungjawab, mengambil berat
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku nota
Refleksi : P& P berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar menyalin nota dan mendengar penerangan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 28 April 2009
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
· Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
· Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
· Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
· Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelabagai kaum.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati, peka
Refleksi : Pelajar mendengar pengajaran guru. Mereka menghantar buku nota akhir masa P&P.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 29 April 2009
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Keunikan Kaum di Malaysia
· Negara Cantik Budaya menarik
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami tajuk pelajaran 1 dan 2
· Mengetahui, menerima dan menghayati perayaan kaum-kaum di Malaysia.
· Mengetahui pakaian, makanan tradisional dan adat-adat serta pantang larang sesuatu kaum semasa menyambut perayaan mereka.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati, peka
Refleksi : Pelajar boleh memberikan pendapat dan jawapan yang bernas semasa sesi
perbincangan. Objektif dapat dicapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 29 April 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Mendengar dan Bertutur
1. Keunikan Malaysia Membaca)
2. Membuat Ulasan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:-
1. Membaca lirik lagu Cuti-Cuti Malaysia
2. Membuat ulasan tentang keunikan Malaysia
Fokus utama : 2.2
Fokus Sampingan : Aras 1(i), Aras 2(i), Aras 3(i)
Aktiviti :
1. Penerangan mengenai tajuk.
3. Membaca beramai-ramai dan menyalin lirik lagu.
4. Membuat ulasan mengenai keunikan Malaysia
Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar dapat membaca lirik lagu. Sesetengahnya dapat memberikan pendapat mengenai Malaysia.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 29 April 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : Amalan Pengambilan Makanan Secara berlebihan
Kesan Pengambilan Makanan Secara berlebihan

Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Kognitif : 1. Memahami tajuk pelajaran 1 dan 2.
: 2. Mengetahui kesan dan akibat pengambilan makanan secara berlebihan.
Aktiviti 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Soal jawab.
Nilai Murni : Disiplin, bertanggungjawab, mengambil berat
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku nota
Refleksi : P& P berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar menyalin nota dan
mendengar penerangan guru.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 30 April 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Morfologi
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Mengetahui contoh-contoh kata majmuk dan dapat menggunakannya dalam latihan.
Fokus utama : 10.3
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti :
1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Pelajar membuat latihan. Guru memantahu perkembangan pelajar.

Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar masih lagi samar-samar mengenai tajuk. Tajuk ini akan diulang pada kelas akan datang.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 30 April 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35—5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : Amalan Pengambilan Makanan Secara berlebihan
Kesan Pengambilan Makanan Secara berlebihan

Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Kognitif : 1. Memahami tajuk pelajaran 1 dan 2.
: 2. Mengetahui kesan dan akibat pengambilan makanan secara berlebihan.
Aktiviti 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Soal jawab.
Nilai Murni : Disiplin, bertanggungjawab, mengambil berat
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku nota
Refleksi : Ada pelajar yang masih enggan menyalin nota. Guru menegur pelajar berkenaan.
.