Thursday, July 30, 2009

Minggu 30 (27 Julai 2009-31 Julai 2009)

Minggu 30

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 27 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Bacaan umum
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar mengadakan bacaan umum dengan bantuan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 27 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 6 : CABARAN MASA DEPAN
Aktiviti 9A : Ancaman Dalaman
Aktiviti 9B : Ancaman Luaran
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti ancaman-ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara.
Menghargai dan mensyukuri keamanan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet.
Nilai Murni : Menghargai
Refleksi : Kekurangan pemahaman mengenai isu semasa menyebabkan pelajar
tidak dapat menjawab soalan berkaitan semasa guru bertanyakan soalan.
Guru menyarankan agar pelajar sentiasa peka kepada berita sama ada
media elektronik mahupun media cetak.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 28 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 6 : CABARAN MASA DEPAN
Aktiviti 9A : Ancaman Dalaman
Aktiviti 9B : Ancaman Luaran
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti ancaman-ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara.
Menghargai dan mensyukuri keamanan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet.
Nilai Murni : Menghargai
Refleksi : Ada lagi pelajar yang tidak membawa buku nota semasa kelas diadakan.
Guru menegur pelajar tersebut dan mengingatkan mereka agar
membawa buku nota pada kelas yang akan datang.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 28 Julai 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Dadah
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif :
1. Memahami tajuk pembelajaran 1.
2. Mengetahui maksud, punca, akibat dan kesan pengambilan
dadah.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Prihatin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pembelajaran berjalan seperti biasa dan tamat pada jam yang
sepatutnya.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 28 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 6 : CABARAN MASA DEPAN
Aktiviti 9A : Ancaman Dalaman
Aktiviti 9B : Ancaman Luaran
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti ancaman-ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara.
Menghargai dan mensyukuri keamanan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet.
Nilai Murni : Menghargai
Refleksi : Kebanyakan pelajar yang duduk di belakang membuat bising semasa
guru membuat penerangan. Keadaan ini mengganggu proses P & P.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 29 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 6 : CABARAN MASA DEPAN
Aktiviti 9A : Ancaman Dalaman
Aktiviti 9B : Ancaman Luaran
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti ancaman-ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara.
Menghargai dan mensyukuri keamanan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet.
Nilai Murni : Menghargai
Refleksi : Pemahaman pelajar masih lagi berada pada tahap yang kurang memuaskan.
Mereka perlu banyak membaca dan mengetahui isu-isu semasa.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 29 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata sendi nama dari, daripada dan pada
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata sendi nama dari, daripada dan pada
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : Ulangan penerangan topik lepas
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar: Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : Pelajar hanya menyalin nota dan mendengar penerangan. Latihan
dibuat sebagai kerja rumah.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 29 Julai 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
Tajuk Pembelajaran : Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988
Agensi berkaitan
Peranan agensi
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : Menyatakan akta mencegah penyakit daripada merebak.
Menjelaskan fungsi dan peranan agensi berkaitan.
Membuat inferens penguatkuasaan pencegahan penyakit
berjangkit.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota dan penjanaan idea.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Berdisiplin, tanggungjawab
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Perbelajaran berjalan seperti biasa.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 30 Julai 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata Arah
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata arah dengan betul.
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 2 (i)
Aktiviti : Penerangan dan nota berkaitan tajuk
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : P & P pada hari ini akan diajar pada keesokan harinya. Kebanyakan
pelajar belum menyiapkan kerja rumah dan guru memberi masa kepada
mereka untuk menyiapkan kerja itu.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 30 Julai 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Stres
2. Dadah
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif :
Memahami tajuk pembelajaran 1 dan 2.
Mengetahui maksud, punca, akibat stres dan kesan pengambilandadah.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Prihatin, menghargai diri, tanggungjawab
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi :

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 31 Julai 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
Tajuk Pembelajaran : Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988
Agensi berkaitan
Peranan agensi
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : Menyatakan akta mencegah penyakit daripada merebak.
Menjelaskan fungsi dan peranan agensi berkaitan.
Membuat inferens penguatkuasaan pencegahan penyakit
berjangkit.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota dan penjanaan idea.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Berdisiplin, tanggungjawab
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi :

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 31 Julai 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata Arah (sambungan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata arah dengan betul.
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 2 (i)
Aktiviti : Penerangan dan nota berkaitan tajuk
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi :

Wednesday, July 29, 2009

Minggu 29 (20 Julai 2009-24 Julai 2009)

Minggu 29

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 20 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Bacaan umum
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan
Refleksi : Hanya 15 orang pelajar yang dipanggil dan diuji tahap pembacaannya.
Pelajar perlu banyak membaca, terutamanya untuk perkataan yang
mempunyai 4 suku kata dan keatas.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 20 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8D : PENTADBIRAN CEKAP NEGARA MAJU
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Menghuraikan peranan kementerian-kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, menghargai
Refleksi : Aktiviti pelajar pada hari ini hanya membuat nota dan menjawab soalan
pengukuhan sahaja. Mereka menghantar buku nota selepas itu.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 21 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8D : PENTADBIRAN CEKAP NEGARA MAJU
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Menghuraikan peranan kementerian-kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, menghargai
Refleksi : Pelajar membuat latihan pengukuhan mengenai Tema 5. Mereka juga
membuat nota dan melekatkan nota bercetak pada buku masing-masing.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 21 Julai 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Bola keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif :
1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti :
1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Semangat sukan, keseronokan
Persediaan guru : Bola keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar bermain bola keranjang dan bola sepak. Dapat
diperhatikan pelajar lelaki lebih menunjukan semangat
kesukanan berbanding pelajar perempuan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 21 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8D : PENTADBIRAN CEKAP NEGARA MAJU
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Menghuraikan peranan kementerian-kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.


Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, menghargai
Refleksi : Guru mengadakan perbincangan nota bercetak bersama pelajar. Akhir
masa P& P, guru memberikan soalan untuk dibuat sebagai kerja rumah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 22 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8D : PENTADBIRAN CEKAP NEGARA MAJU
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Menghuraikan peranan kementerian-kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, menghargai
Refleksi : Apabila ditanya mengenai topik pelajaran lepas, ada pelajar yang masih
tidak dapat menjawab soalan dengan betul. Diperhatikan pelajar masih
kurang ilmu pengetahuan am. Mereka perlu banyak membaca dan peka
kepada isu semasa.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 22 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata kerja pasif
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Mengenali ayat pasif dan kata kerja pasif
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : Ulangan semula topik pelajaran minggu lepas
Membuat latihan menggariskan kata kerja pasif
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, buku tatabahasa dewan
Refleksi : Pelajar dapat menjawab latihan yang diberi.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
Tarikh : 22 Julai 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Bola sepak
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Keseronokan, semangat sukan
Persediaan guru : Bola sepak, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Permainan berlangsung sehingga pukul 5.55 petang kerana hari
hujan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 23 Julai 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata sendi nama ‘di’
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata sendi nama ‘di’
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : Ulangan penerangan topik lepas
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : Pelajar dapat membina ayat. Namun, masih terdapat kesalahan pada
binaan ayat mereka. Mereka perlu diberi pendedahan dengan lebih
banyak lagi.






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 23 Julai 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Badminton
Bola sepak
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Kerjasama, semangat sukan
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar perempuan bermain badminton. Pelajar lelaki bermain
bola sepak bersama dengan pelajar lelaki tingkatan 3N.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 24 Julai 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Bola sepak
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dan fokus dalam permainan.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Semangat sukan, keseronokan
Persediaan guru : Bola sepak, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Tidak ramai pelajar yang mahu bermain bola kerana cuaca agak
panas. Sebagai ganti, mereka bermain badminton.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 24 Julai 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata sendi nama ‘ke’ dan ‘dengan’
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata sendi nama ‘ke’ dan ‘dengan’
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : Ulangan penerangan topik lepas
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : Sebahagian pelajar masih belum dapat membina ayat dengan sendiri
dan memerlukan bantuan guru untuk membinanya.

Thursday, July 16, 2009

Minggu 28 (13 Julai 2009-17 Julai 2009)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 13 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Bacaan umum
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan
Refleksi : Terdapat peningkatan dalam kualiti bacaan pelajar berbanding dengan
minggu lepas. Namun, bacaan mereka perlu dipertingkatkan lagi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 13 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8B : PERKHIDMATAN CEMERLANG NEGARA TERBILANG
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenalpasti agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Menyatakan peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Pelajar menyalin nota mengenai agensi-agensi kerajaan di bawah satu-
satu kementerian.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 14 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8B : PERKHIDMATAN CEMERLANG NEGARA TERBILANG
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenalpasti agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Menyatakan peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : P & P hari ini hanya melibatkan pelajar bukan Islam sahaja. Pelajar
Islam menghadiri ceramah di bilik akses.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 14 Julai 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Badminton (Perempuan)
Bola keranjang (Lelaki)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif :
1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti :
1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Disiplin, kerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis, bola keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Cuaca agak panas dan keadaan ini sedikit sebanyak memberi
kesan kepada permainan pelajar.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 14 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8B : PERKHIDMATAN CEMERLANG NEGARA TERBILANG
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenalpasti agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Menyatakan peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Ada segelintir pelajar yang masih enggan menyalin nota. Guru menegur
pelajar berkenaan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 15 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8B : PERKHIDMATAN CEMERLANG NEGARA TERBILANG
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenalpasti agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Menyatakan peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Kelas berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar menyalin nota dan
membuat kerja seperti yang disuruh.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 15 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Ayat aktif
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Mengenalpasti dan membina ayat aktif
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1(i)
Aktiviti :
1. Penerangan guru
2. Pelajar membuat latihan dengan pemantauan oleh guru.
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat memahami tajuk dan dapat menjawab soalan latihan
dengan betul.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
Tarikh : 15 Julai 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Badminton (Perempuan)
Bola sepak (Lelaki)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif :
1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti :
1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Disiplin, kerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis, bola sepak
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar lelaki bermain bola keranjang tetapi pelajar perempuan
seperti tidak bersemangat untuk bermain. Sebilangan kecil
sahaja yang mahu bermain.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 16 Julai 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Ayat Pasif
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Mengenalpasti dan membina ayat pasif
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1(i)
Aktiviti : 1. Penerangan oleh guru
2. Pelajar membuat latihan dengan pemantauan oleh guru.
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, tatabahasa dewan
Refleksi : P & P pada hari ini hanya bertumpu kepada penerangan tajuk sahaja.
Latihan untuk topik ini akan diberi pada keesokan harinya.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 16 Julai 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif :
1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti :
1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Disiplin, kerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi :

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 10 Julai 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Dadah
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif :
1. Memahami tajuk pembelajaran 1.
2. Mengetahui maksud, punca, akibat dan kesan pengambilan
dadah.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Prihatin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi :

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 17 Julai 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Ayat aktif dan ayat pasif
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membezakan ayat aktif dan ayat aktif
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)

Aktiviti :
1. Menyalin nota
2. Perbincangan tajuk pelajaran beserta contoh
3. Membuat latihan
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi :
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Bacaan umum
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan
Refleksi : Bacaan pelajar masih pada tahap memuaskan. Mereka perlu banyak
membaca untuk melancarkan bacaan. Seorang pelajar masih lagi perlu
bimbingan intensif (membaca buku Bacalah Sayang 1)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 6 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8 : KENALI KEMENTERIAN-KEMENTERIAN DI MALAYSIA
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan di bawah kementerian di Malaysia.
Menyampaikan maklumat umum berkaitan dengan kementerian-kementerian di Malaysia kepada orang lain.
Menghargai peranan kementerian-kementerian dalam pembangunan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan, artikel internet
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Pelajar menyalin nota. Umumnya, pelajar masih lemah dalam
menyatakan nama kementerian-kementerian di Malaysia. Mereka perlu
bacaan lanjut.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 7 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8 : KENALI KEMENTERIAN-KEMENTERIAN DI MALAYSIA
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan di bawah kementerian di Malaysia.
Menyampaikan maklumat umum berkaitan dengan kementerian-kementerian di Malaysia kepada orang lain.
Menghargai peranan kementerian-kementerian dalam pembangunan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan, artikel internet
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Kesimpulannya, pengetahuan am pelajar mengenai Malaysia masih
lemah. Mereka perlu peka kepada perkembangan semasa untuk
memantapkan pengetahuan am mereka.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 7 Julai 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Stres
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif :
1. Memahami tajuk pembelajaran 1.
2. Mengetahui makna, punca dan kesan stres.
3. Mencari jalan untuk menangani stres dengan mengamalkan gaya hidup sihat.

Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Prihatin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar dapat memahami tajuk. Mereka dapat menyesuaikan
tajuk dengan kehidupan seharian mereka.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 7 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8 : KENALI KEMENTERIAN-KEMENTERIAN DI MALAYSIA
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan di bawah kementerian di Malaysia.
Menyampaikan maklumat umum berkaitan dengan kementerian-kementerian di Malaysia kepada orang lain.
Menghargai peranan kementerian-kementerian dalam pembangunan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan, artikel internet
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Pelajar perlu peka kepada isu semasa serta memperbanyakkan bacaan
untuk meningkatkan pengetahuan am mereka.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 8 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8 : KENALI KEMENTERIAN-KEMENTERIAN DI MALAYSIA
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan di bawah kementerian di Malaysia.
Menyampaikan maklumat umum berkaitan dengan kementerian-kementerian di Malaysia kepada orang lain.
Menghargai peranan kementerian-kementerian dalam pembangunan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan, artikel internet
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Pelajar dapat memberikan 2 hingga 3 contoh kementerian yang mereka
ketahui. Kesimpulannya, mereka perlu banyak membaca untuk
meningkatkan pemahaman.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 8 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Peribahasa (Simpulan Bahasa)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mengetahui maksud simpulan bahasa yang dipelajari.
2. Mampu mengaplikasikan simpulan bahasa dalam kehidupan seharian.
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)

Aktiviti : 1. Menyalin simpulan bahasa dan maksudnya.
2. Perbincangan maksud beserta contoh.
Ilmu : Bahasa
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku peribahasa SPM
Refleksi : Pelajar menyalin 30 jenis simpulan bahasa. Mereka dapat mengetahui
maksud peribahasa yang disalin.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 8 Julai 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Dadah
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif :
1. Memahami tajuk pembelajaran 1.
2. Mengetahui maksud, punca, akibat dan kesan pengambilan
dadah.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Prihatin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar mampu memahami tajuk pelajaran dan boleh memberi
akibat dan kesan pengambilan dadah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 9 Julai 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Peribahasa (Simpulan Bahasa) Sambungan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Mengetahui maksud simpulan bahasa yang dipelajari.
Mampu mengaplikasikan simpulan bahasa dalam kehidupan seharian.
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 3(i)

Aktiviti :
1. Menyalin simpulan bahasa dan maksudnya.
2. Perbincangan maksud beserta contoh.
Ilmu : Bahasa
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku peribahasa SPM
Refleksi : Hari ini pelajar belajar mengenai 30 lagi simpulan bahasa. Diharapkan
pelajar dapat memperoleh sesuatu yang baru untuk meningkatkan
pengetahuan mereka.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 9 Julai 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif :
1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti :
1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Disiplin, kerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar bermain badminton secara berpasangan. Kelas terlewat
sedikit kerana hari hujan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 10 Julai 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Merejam lembing
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif :
1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Berdisiplin dan fokus dalam melakukan setiap rejaman.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti.
Aktiviti :
1. Memanaskan badan.
2. Permainan (merejam lembing secara bergilir-gilir)
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Disiplin, kerjasama
Persediaan guru : Lembing
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Terdapat 8 orang pelajar boleh membuat rejaman dengan baik.
Yang lain, perlu latihan yang banyak untuk memperbaiki
rejaman.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 10 Julai 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Morfologi
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mengunakan kata sendi nama ‘di’ dengan betul dalam ayat
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)

Aktiviti :
1. Menyalin nota
2. Perbincangan tajuk pelajaran beserta contoh
3. Membuat latihan
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar: Buku teks, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar masih keliru dengan tajuk pelajaran. Penerangan lanjut akan
dilakukan pada kelas yang akan datang.

Friday, July 3, 2009

Minggu 26 (29 Jun 2009-3 Julai 2009)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 29 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Membaca (Kebaya Nyonya)
Mencari dan mengelopokkan maklumat
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Membaca dan memahami maklumat
2. Mencari dan mengelompokkan maklumat kepada beberapa kumpulan.
Fokus Utama : 5.0, 5.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 2 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
2. Bacaan umum. Membaca beramai-ramai
3. Perbincangan aktiviti.
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran secara kontekstual
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku rujukan
Refleksi : Pelajar boleh membaca, tetapi masih belum lancar. Mereka masih
ragu-ragu akan maksud di sebalik petikan yang dibaca.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 29 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Suruhanjaya Diraja
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengenalpasti tugas dan peranan Suruhanjaya Diraja
· Mencari maklumat tentang Suruhanjaya Diraja
· Menghargai peranan Suruhanjaya Diraja.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, peka, bertanggunjawab
Refleksi : P & P berjalan seperti biasa. Pelajar membuat latihan dan
akhir masa P & P, pelajar menghantar buku nota.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 30 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Suruhanjaya Diraja
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengenalpasti tugas dan peranan Suruhanjaya Diraja
· Mencari maklumat tentang Suruhanjaya Diraja
· Menghargai peranan Suruhanjaya Diraja.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, peka, bertanggunjawab
Refleksi : P & P berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar menghantar buku
nota sebaik sahaja masa P&P tamat.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 30 Jun 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Bola Keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : 95 peratus pelajar mengenakan pakaian sukan. Mereka bermain
mengikut giliran- lelaki diikuti dengan perempuan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 30 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Suruhanjaya Diraja
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengenalpasti tugas dan peranan Suruhanjaya Diraja
· Mencari maklumat tentang Suruhanjaya Diraja
· Menghargai peranan Suruhanjaya Diraja.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, peka, bertanggunjawab
Refleksi : Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan tajuk pelajaran hari ini.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 1 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Suruhanjaya Diraja
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengenalpasti tugas dan peranan Suruhanjaya Diraja
· Mencari maklumat tentang Suruhanjaya Diraja
· Menghargai peranan Suruhanjaya Diraja.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, peka, bertanggunjawab
Refleksi : Apabila guru mengajukan soalan pengukuhan, kebanyakan pelajar
mampu menjawab soalan dengan baik. Secara keseluruhannya,
objektif pelajaran dapat dicapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 1 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Ayat Nafi

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Memahami dan membina ayat nafi dengan betul
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
2. Perbincangan dan sesi soal jawab.
3. Pelajar membuat latihan.
Ilmu : Sintaksis

Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : Apabila disuruh untuk membuat latihan membina ayat, pelajar boleh
membina ayat dengan betul.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 1 Julai 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Bola Keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar lelaki menunjukan semangat kesukanan yang tinggi kerana
mahu bermain dengan baik. Kebanyakan pelajar perempuan enggan
bermain bola keranjang.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 2 Julai 2009 (Khamis)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Bacaan Luas
Ejaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
Membaca dan memahami maklumat
Mengeja dan menulis perkataan tertentu.
Fokus Utama : 9.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti :
1. Penerangan mengenai tajuk
3. Bacaan umum. Membaca beramai-ramai
4. Penerangan teks
5. Ejaan
Ilmu : Tatabahasa
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku rujukan
Refleksi : 50 peratus pelajar mendapat semua betul dalam latihan ejaan yang
diadakan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 2 Julai 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Bola Keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola Keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan kerana hari hujan. Kelas akan dijalankan
pada minggu hadapan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 3 Julai 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Bola Keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola Keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi :

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 3 Julai 2009
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Mendengar dan bertutur

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Mendengar ,bertutur sekaligus memberikan pendapat berkenaa tajuk perbincangan.
Fokus Utama : 2.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), aras 2 (i), aras 3 (i)
Aktiviti : Mendegar dan memberikan pendapat
Ilmu : Teknologi maklumat
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku rujukan
Refleksi :

Thursday, July 2, 2009

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 22 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Karangan (Surat Rasmi)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Mengenalpasti format dan menulis surat rasmi dengan betul.
Fokus Utama :
Fokus Sampingan :
Aktiviti :
1. Penerangan mengenai tajuk
2. Perbincangan rangka dan isi surat
3. Penulisan surat rasmi
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran secara kontekstual
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, contoh karangan surat rasmi
Refleksi : Pelajar masih belum boleh menulis surat rasmi dengan betul. Mereka
memerlukan bantuan guru untuk menulisnya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 22 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Badan-badan kerajaan (Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami peranan dan tugas badan-badan kerajaan.
· Mencari maklumat tentang tugas dan peranan jentera pentadbiran negara Malaysia.
· Menghargai peranan jentera pentadbiran Malaysia dalam menjaga kestabilan dan
kemakmuran negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, berdedikasi
Refleksi : Pelajaran pada hari ini tamat pada jam 4 petang kerana pelajar
menghadiri mesyuarat rumah sukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 23 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Badan-badan kerajaan (Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami peranan dan tugas badan-badan kerajaan.
· Mencari maklumat tentang tugas dan peranan jentera pentadbiran negara Malaysia.
· Menghargai peranan jentera pentadbiran Malaysia dalam menjaga kestabilan dan
kemakmuran negara
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, berdedikasi
Refleksi : Pelajar membuat latihan selepas mendengar penerangan guru.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 23 Jun 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak membawa pakaian sukan lengkap. Pelajar
hanya berada di dalam kelas dan membuat aktiviti lain

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 23 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Badan-badan kerajaan (Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami peranan dan tugas badan-badan kerajaan.
· Mencari maklumat tentang tugas dan peranan jentera pentadbiran negara Malaysia.
· Menghargai peranan jentera pentadbiran Malaysia dalam menjaga kestabilan dan kemakmuran negara
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, berdedikasi
Refleksi : Pelajar menyalin nota dan mendengar pengajaran guru.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 24 Jun 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Badan-badan kerajaan (Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami peranan dan tugas badan-badan kerajaan.
· Mencari maklumat tentang tugas dan peranan jentera pentadbiran negara Malaysia.
· Menghargai peranan jentera pentadbiran Malaysia dalam menjaga kestabilan dan
kemakmuran negara
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, berdedikasi
Refleksi : Pelajar membuat latihan selepas mendengar penerangan guru.
Objektif tercapai.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 22 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Aktiviti : Bacaan umum (perseorangan)
Refleksi : Pelajar dipanggil secara individu dan diuji tahap pembacaan mereka.
Aktiviti ini disambung pada keesokan harinya.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 24 Jun 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar bermain badminton dan kesemua pelajar mengenakan pakaian
sukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 22 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Aktiviti : Bacaan Umum
Refleksi : Secara keseluruhannya, bacaan pelajar masih belum memuaskan.
perlu dibimbing diuji dengan lebih banyak lagi agar mereka mampu
membaca dengan lancar.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 25 Jun 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar bermain dan menunjukan semangat kesukanan yang tinggi.

Wednesday, July 1, 2009

Minggu 24 (15 Jun 2009-20 Jun 2009)

Minggu 24

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 15 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Pengembalian semula Kertas Soalan dan Jawapan
Aktiviti : Perbincangan jawapan
Refleksi : Pelajar menyalin jawapan yang betul. Masa selebihnya, pelajar
mengadakan bacaan umum

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 15 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Aktiviti : Pengembalian semula kertas jawapan dan perbincangan jawapan.
Refleksi : Perbincangan jawapan diadakan bersama pelajar dan guru. Guru
berpuashati kerana semua pelajar lulus dalam ujian kali ini.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 16 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Pengembalian kertas jawapan dan pembetulan
Refleksi : Pelajar turut serta dalam perbincangan jawapan dan dapat
mengenalpasti kesilapan mereka.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 16 Jun 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Aktiviti : Pengembalian semula kertas jawapan dan pemberian markah
Refleksi : Kesemua pelajar lulus dalam ujian kali ini.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 16 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20 pm
Aktiviti : Pengembalian kertas jawapan dan pembetulan
Refleksi : Pelajar turut serta dalam perbincangan jawapan dan dapat
mengenalpasti kesilapan mereka.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 17 Jun 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Aktiviti : Pengembalian kertas jawapan dan pembetulan
Refleksi : Pelajar turut serta dalam perbincangan jawapan dan dapat
mengenalpasti kesilapan mereka.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 17 Jun 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Penggandaan Separa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Menggunakan kata ganda separa dengan betul
Fokus Utama : 8.0,8.1
Fokus Sampingan : Aras 3(i)
Aktiviti :
1. Penerangan mengenai tajuk
2. Pelajar menyalin nota berkenaan tajuk.
3. Penerangan guru. Pelajar membuat latihan pengukuhan.
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran Konstruktivisme
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, tatabahasa dewan, buku soalan
Refleksi : Penerangan selanjutnya akan diberikan kepada pelajar kerana
kebanyakan pelajar masih kabur mengenai topik pelajaran hari ini.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 17 Jun 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Aktiviti : Pengembalian semula kertas jawapan dan pemberian markah
Refleksi : Perbincangan jawapan diadakan bersama pelajar dan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 18 Jun 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Sintaksis (Ayat Perintah)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Dapat membaca dan membina ayat perintah dengan betul
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 3(i)
Aktiviti :
1. Penerangan mengenai tajuk
2. Pelajar menyalin nota berkenaan tajuk.
3. Penerangan guru. Pelajar membaca ayat perintah dan sesi soal jawab
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran secara kontekstual
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, tatabahasa dewan, buku soalan
Refleksi : Pelajar hanya mendengar penerangan mengenai ayat perintah hari ini.
P & P akan disambung pada keesokan harinya.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 18 Jun 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Aktiviti : Pengembalian semula kertas jawapan dan pemberian markah
Refleksi : Guru memberikan markah dan jawapan kepada pelajar. Secara
keseluruhannya, 90 peratus pelajar lulus dalam ujian kali ini.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 19 Jun 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Aktiviti : Pengembalian semula kertas jawapan dan pemberian markah
Refleksi : Prestasi pelajar agak memuaskan untuk ujian kali ini. Diharapkan,
prestasi mereka akan meningkat untuk ujian yang akan datang.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 19 Jun 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Sintaksis (Ayat Perintah)(Sambungan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Dapat membaca dan membina ayat perintah dengan betul
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 3(i)
Aktiviti :
1. Penerangan mengenai tajuk
2. Pelajar menyalin nota berkenaan tajuk.
3. Penerangan guru. Pelajar membaca ayat perintah dan sesi soal jawab
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran secara kontekstual
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, tatabahasa dewan, buku soalan
Refleksi : Pelajar dapat membina ayat perintah dengan betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 20 Jun 2009 (Sabtu ganti Isnin)
Masa : 1.05-2.05pm
Tempoh : 60 Minit
Aktiviti : Bacaan Umum

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 20 Jun 2009 (Sabtu ganti Isnin)
Masa : 2.20-3.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengetahui jentera pentadbiran negara Malaysia
· Bekerjasama untuk mewujudkan jentera kerajaan yang berkesan.
· Berbangga dengan jentera pentadbiran Negara.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, berdedikasi
Refleksi : Pelajaran pada hari ini hanya berkisar mengenai tajuk secara umum.
P & P akan disambung pada kelas yang akan datang.