Monday, May 25, 2009

Minggu 18 (4 Mei-8 mei 2009)

Minggu 18

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 4 Mei 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Bacaan Luas
Membaca Resipi-Nasi Lemak
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:-
Membaca dan menerangkan bahan-bahan dan cara memasak nasi lemak
Fokus Utama : 7.1
Fokus sampingan : Aras 1(i), Aras 2(i), Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
Menyebut, menulis dan membina ayat menggunakan kata majmuk.
Ilmu : Masakan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar boleh menyatakan bahan-bahan dan cara menyediakan nasi lemak dengan betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 4 Mei 2009
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
· Pantang larang pelbagai kaum di Malaysia (sambungan)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
· Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
· Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelabagai kaum.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati
Refleksi : Sambungan kepada pelajaran minggu lepas (HP 2 dan HP3)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 5 Mei 2009
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Keunikan Kaum Di Malaysia
· Negara Cantik Budaya Menarik

Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:
· Menerangkan kaum-kaum yang terdapat di Malaysia serta perayaan-perayaan yang mereka sambut.
· Mengetahui pakaian dan makanan tradisional kaum-kaum tertentu semasa menyambut sesuatu perayaan.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati, peka kepada masyarakat sekeliling
Refleksi : Pelajar dapat menyatakan perayaan yang terdapat di Malaysia serta pakaian tradisional sesuatu kaum.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 5 Mei 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola keranjang (Lelaki)
Badminton (Perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kesemua pelajar hanya bermain badminton sahaja.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 5 Mei 2009
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
· Keunikan Kaum Di Malaysia
· Negara Cantik Budaya Menarik

Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:
· Menerangkan kaum-kaum yang terdapat di Malaysia serta perayaan-perayaan yang mereka sambut.
· Mengetahui pakaian dan makanan tradisional kaum-kaum tertentu semasa menyambut sesuatu perayaan.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Menghormati, peka kepada masyarakat sekeliling
Refleksi : P&P berjalan seperti biasa.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 6 Mei 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : Tema 1 dan Tema 2
Aktiviti : Menjawab soalan ulangkaji
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak dapat menghabiskan latihan yang diberi kepada mereka. Latihan tersebut kan disambung pada minggu hadapan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 Mei 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Sintaksis
1. Tanda baca
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:-
1. Mengenal pasti tanda baca dan fungsi-fungsinya.
2. Menggunakan tandan baca dengan betul dalam ayat.
Fokus Utama : 10.3
Fokus sampingan : Aras 1(i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
3. Membaca teks dan mengenalpasti tanda baca yang digunakan.
4. Membina ayat menggunakan tanda baca yang betul
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat menyenarai dan menggunakan tanda baca dengan betul. Objektif dapat dicapai.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 6 Mei 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola keranjang (Lelaki)
Badminton (Perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar perempuan bermain badminton dan pelajar lelaki bermain bola sepak.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 7 Mei 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Menulis
1. Mengenal pasti tanda baca
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:-
1. Mengenal pasti penggun aan tanda baca yang betul pada teks yang diberikan.
2. Menggunakan penanda wacana yang betul dalam penulisan.
3. Menyemak semula tanda baca pada hasil penulisan.
Fokus Utama : 10.3
Fokus sampingan : Aras 1(i), Aras 2(i), Aras 3(i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
2. Membaca teks dan mengenalpasti tanda baca yang digunakan.
3. Membaca dan menyalin semula teks.
4. Mengamati gambar dan membina ayat menggunakan penanda wacana.

Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Hampir kesemua pelajar dapat menjawab soalan latihan dengan betul. Guru berpuashati dengan pelajar pada hari ini.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 7 Mei 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola keranjang (Lelaki)
Badminton (Perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas hanya dijalankan sehingga pukul 6 petang kerana hari hujan. Masa selebihnya pelajar hanya berada di dalam kelas.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 8 Mei 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola keranjang (Lelaki)
Badminton (Perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar lelaki bermain bola sepak. Pelajar perempuan bermain badminton.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 8 Mei 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 Minit
Aktiviti : Membaca buku di perpustakaan (NILAM)

No comments:

Post a Comment