Tuesday, April 7, 2009

minggu 12 (23 mac 2009-27 mac 2009)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 23 Mac 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Aktiviti : Pemulangan semula Ujian BM Kertas 2 dan perbincangan jawapan
Refleksi : Pelajar membuat pembetulan ujian dan menghantarnya untuk semakan
guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 23 Mac 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Catatan : UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 1 PSK
SATU JAM ( 3.35-4.35 PM)


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 24 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Pemulangan semula Ujian PSK dan perbincangan jawapan.
Refleksi : Pelajar membuat pembetulan dan menyalin jawapan yang betul.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 24 Mac 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 3. Ringkuk Tubi Separa
4. Jangkauan Melunjur
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 3 dan 4 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 3 dengan iringan metronom 50
detik seminit.
3. Bilangan ringkuk tubi separa lengkap dalam masa 1 minit
pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 4 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Straw minuman, metronom 50 detik, papan jangkauan melunjur
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar dapat melakukan aktiviti ini dengan baik. Ujian SEGAK
mereka telah selesai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 24 Mac 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Aktiviti : Pemulangan semula Ujian PSK dan perbincangan jawapan.
Refleksi : Pelajar membuat pembetulan dengan menyalin jawapan yang betul.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 25 Mac 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Aktiviti : Pemulangan semula Ujian PSK dan perbincangan jawapan.
Refleksi : Pelajar membuat pembetulan. Kesemua pelajar lulus dalam ujian kali
ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 25 Mac 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis
1. Membaca dan memahami sajak.
2. Menjelaskan mesej dalam sajak (Tema dan Persoalan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mendeklamasi sajak dengan betul.
2. Menjelaskan tema dan persoalan sajak.
Fokus Utama : 5.0, 5.2
Fokus Sampingan : Aras 1(i), (ii), Aras 2(i), (ii)
Aktiviti : 1. Guru menunjukan cara mendeklamasi sajak dengan betul dan
pelajar cuba mendeklamasi sajak.
2. Perbincangan maksud sajak-penerangan tema dan persoalan
3. Guru membantu pelajar menulis tema dan persoalan sajak.
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir, pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar boleh membaca sajak. Namun, mereka masih belum boleh
mendeklamasi sajak dengan betul. Guru memberi lebih penekanan
dengan mengulas panjang lebar maksud sajak.



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 25 Mac 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10pm-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 3. Ringkuk Tubi Separa
4. Jangkauan Melunjur
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 3 dan 4 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 3 dengan iringan metronom 50
detik seminit.
3. Bilangan ringkuk tubi separa lengkap dalam masa 1 minit
pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 4 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Straw minuman, metronom 50 detik, papan jangkauan melunjur
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar dapat melakukan aktiviti ini dengan baik. Ujian SEGAK
mereka telah selesai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 26 Mac 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Membaca
1. Membaca teks dan mencari maksud simpulan bahasa
2. Membaca pantun teka-teki
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membaca teks dengan intonasi dan sebutan yang betul serta
berupaya mengenalpasti maksud simpulan bahasa
2. Berpantun dan menjawab pantun teka-teki.
Fokus Utama : 5.0
Fokus Sampingan : Aras 3
Aktiviti : 1. Guru dan pelajar membaca teks beramai-ramai.
2. Mengenalpasti simpulan bahasa dan mencari maksudnya.
3. Membaca pantun dan meneka jawapan pantun teka-teki.
4. Menyalin pantun ke dalam buku latihan.
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kecerdasan pelbagai
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar perlu banyak belajar, membaca dan memahami simpulan
bahasa. Kebanyakan mereka masih belum dapat menjawab maksud
simpulan bahasa yang disoal oleh guru.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 26 Mac 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 3. Ringkuk Tubi Separa
4. Jangkauan Melunjur
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 3 dan 4 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 3 dengan iringan metronom 50
detik seminit.
3. Bilangan ringkuk tubi separa lengkap dalam masa 1 minit
pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 4 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.
Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Straw minuman, metronom 50 detik, papan jangkauan melunjur
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak memakai pakaian sukan lengkap.
Guru mengambil tindakan dengan mendenda pelajar terbabit.
Ujian disambung pada minggu hadapan.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 27 Mac 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Ujian SEGAK
Tajuk Pembelajaran : 3. Ringkuk Tubi Separa
4. Jangkauan Melunjur
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Melakukan aktiviti 3 dan 4 dengan betul.
2. Mencatatkan skor untuk setiap aktiviti dalam borang skor
pelajar.
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai aktiviti yang akan dilakukan.
2. Pelajar melakukan aktiviti 3 dengan iringan metronom 50
detik seminit.
3. Bilangan ringkuk tubi separa lengkap dalam masa 1 minit
pelajar diambil sebagai skor.
4. Pelajar melakukan aktiviti 4 dan skor untuk aktiviti itu
dicatatkan dalam borang skor pelajar.

Nilai Murni : Rajin, berdisiplin
Persediaan guru : Straw minuman, metronom 50 detik, papan jangkauan melunjur
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar dapat melaksanakan aktiviti 3 dan 4 dengan berkesan.
Ujian SEGAK mereka telah tamat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 27 Mac 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Morfologi
1. Membaca dan meneliti penggunaan penjodoh bilangan.
2. Memberikan penjodoh bilangan berdasarkan gambar
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membaca dan menghuraikan maksud penjodoh bilangan.
2. Memberikan penjodoh bilangan berdasarkan gambar.
Fokus Utama : 6.0, 6.2
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Pelajar membaca teks secara beramai-ramai dan kemudiannya
secara berseorangan.
2. Pelajar mengenalpasti penjodoh bilangan pada teks.
3. Mereka mengamati gambar dan memberikan penjodoh bilangan
yang sesuai.
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Pelajar boleh memberikan penjodoh bilangan yang sesuai dengan kata
nama.

No comments:

Post a Comment