Tuesday, April 21, 2009

Minggu 15 (13 April 2009-18 April 2009)

Minggu 15

Hari : Isnin (13 April 2009)
Catatan : Cuti Peristiwa (Esther Monday)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 14 April 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.20pm
Tema : Unit 5: KEPEKAAN DAN TINDAKAN TERHADAP ISU DAN
MASALAH ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 5A: Pencemaran Alam
Aktiviti 5B: Bencana Alam
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui jenis-jenis pencemaran dan bencana alam.
Menyedari kesan-kesan pencemaran dan bencana alam.
Menghargai alam sekitar kita.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Pelajar dapat memahami tajuk. Mereka dapat menjawab soalan yang
diberikan guru.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 15 April 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.45-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Aktiviti sukaneka
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukansetiap aktiviti berpandukan arahan.
Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Sukaneka.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola sepak, skitel, gelung getah
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar terlibat secara aktif dalam setiap permainan yang diadakan. Mereka dapat mengikut peraturan permainan. Aktiviti berjalan seperti yang dirancangkan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 14 April 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema : Unit 5: KEPEKAAN DAN TINDAKAN TERHADAP ISU DAN
MASALAH ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 5A: Pencemaran Alam
Aktiviti 5B: Bencana Alam
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui jenis-jenis pencemaran dan bencana alam.
Menyedari kesan-kesan pencemaran dan bencana alam.
Menghargai alam sekitar kita.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Guru berpuashati dengan pengajaran pada hari ini. Pelajar dapat
memahami tajuk pelajaran dan mampu membuat aplikasi dalam kehidupan seharian.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 15 April 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk : ADAT RESAM DAN PANTANG LARANG PELBAGAI KAUM
Adat Resam Pelbagai Kaum Di Malaysia
Pantang Larang Pelbagai Kaum Di Malaysia.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
Menerangkan adat resam pelbagai kaum di Malaysia.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Menghormati
Refleksi : Pelajar- pelajar dari setiap kaum dapat menerangkan adat-adat dan
pantang larang kaum masing-masing. P & P menjadi meriah dan mencapai matlamatnya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 15 April 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Ayat Tanya
1. Mengemukakan ayat tanya
2. Membina ayat tanya lengkap
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Mengemukakan ayat tanya yang betul.
Membina ayat tanya yang lengkap.
Fokus Utama : 8.0
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Guru mengimbas semula pelajaran lepas. Soal jawab.
3. Pelajar membina ayat tanya dengan bantuan guru.
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat mengemukakan ayat tanya dengan betul.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 15 April 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang (lelaki)
Bola Jaring (perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang permainan dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Permainan.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, bola jaring
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar lelaki bermain bola keranjang dan pelajar perempuan bermain bola jaring.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 16 April 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Memberikan imbuhan akhiran –an pada kata dasar
Membina ayat tunggal dan ayat majmuk.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Meletakkan imbuhan yang sesuai pada ayat.
Menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Pelajar membuat latihan tajuk 1 dan 2.
3. Perbincangan jawapan. Guru menyemak jawapan pelajar
Ilmu : Morfologi dan Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat melatakkan imbuhan yang betul. Akan tetapi, mereka
masih belum boleh membina ayat majmuk dengan baik.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 16 April 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang (lelaki)
Bola Jaring (perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang permainan dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Permainan.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, bola jaring
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : 10 orang pelajar perempuan tidak membawa baju PJK walaupun sudah diberitahu. Mereka dikenakan denda.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 17April 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang (lelaki)
Bola Jaring (perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang permainan dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Permainan.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, bola jaring
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Aktiviti berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar bermain dan
menunjukan semangat kesukanan yang tinggi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 17 April 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : 1. Simpulan bahasa
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan contoh simpulan bahasa dengan maksudnya sekali.
Fokus Utama : 8.0
Fokus Sampingan : Aras 2 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Guru menunjukan contoh-contoh simpulan bahasa. Pelajar meneka
maksud peribahasa tersebut.
3. Pelajar membuat latihan berkenaan tajuk.
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, kamus peribahasa
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak tahu serta mempunyai pemahaman yang
kurang mengenai simpulan bahasa. Mereka perlu banyak membaca.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 18 April 2009 (Sabtu ganti Khamis)
Masa : 12.10-1.10pm
Tempoh : 60 minit
Tajuk : Mendengar dan bertutur
Morfologi-pembentukan kata
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Bertutur dan memberikan pandangan mengenai tajuk.
2. Membentuk perkataan baharu dari kata akarnya.
Fokus Utama : 4.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 2 (i),Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Perbincangan tajuk. Pelajr memberikan pandangan masing-masing.
3. Pembentukan kata. Pelajar membuat latihan
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar dapat masih membuat kesalahan pada latihan pembentukan
kata. Mereka perlu lebih latihan untuk memantapkan pemahaman masing-masing.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
Tarikh : 18 April 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Sabtu (ganti Khamis)
Masa : 3.25-4.25pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Bola Keranjang (lelaki)
Bola Jaring (perempuan)
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang permainan dan memanaskan badan.
Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
Permainan.
Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Semangat sukan, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang, bola jaring
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Semua pelajar membawa baju PJK. Hari agak panas dan keadaan ini membataskan pergerakan mereka.

No comments:

Post a Comment