Tuesday, April 21, 2009

minggu 14 (6 April 2009-10 April 2009)

Minggu 14

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 April 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : 1. Menulis karangan pendek
2. Bacaan luas
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Menyambung isi-isi untuk membina ayat bagi menghasilkan satu karangan pendek.
Membaca teks dengan lancar dan sebutan yang betul.
Fokus Utama : 8.3
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Perbincangan bersama pelajar-menyambung isi menggunakan
penanda wacana dan kata hubung yang sesuai.
2. Menulis karangan pendek.
3. Membaca teks secara individu.
Ilmu : Sosial kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan, kamus Dewan
Refleksi : Pelajar belum mampu menghasilkan ayat. Mereka memerlukan
bantuan guru untuk menulis ayat. Bacaan mereka perlu
dipertingkatkan lagi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 6 April 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema : Unit 4:PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 4A:Kepentingan Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Memahami dan menyedari kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Pelajar menyalin nota dan mendengar pengajaran guru. Akhir masa P &
P, pelajar menghantar buku latihan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 7 April 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema : Unit 4:PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 4B:Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Tanggungjawab Bersama.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Memahami peranan dan tanggungjawab agensi yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Proses P & P berjalan seperti biasa. Pelajar menyalin nota.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 7 April 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Kesihatan Diri
2. Pengambilan Makanan
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Memahami tajuk pembelajaran 1 dan 2.
Mengetahui faktor dan kesan pengambilan makanan secara berlebihan dan risiko obesiti.
Tips amalan pemakanan dan gaya hidup sihat.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar menyalin nota. Semasa sesi penerangan guru, pelajar
seperti hilang fokus dan tidak mahu mendengar. Hal ini mengecewakan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 7 April 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema : Unit 4:PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 4B:Pemeliharaan Dan Pemuliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
Memahami peranan dan tanggungjawab agensi yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : 75 peratus pelajar dapat menjawab soalan yang diajukan guru. Objektif P & P tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 8 April 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : Unit 5: KEPEKAAN DAN TINDAKAN TERHADAP ISU DAN
MASALAH ALAM SEKITAR
Tajuk : Aktiviti 5A: Pencemaran Alam
Aktiviti 5B: Bencana Alam
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengetahui jenis-jenis pencemaran dan bencana alam.
Menyedari kesan-kesan pencemaran dan bencana alam.
Menghargai alam sekitar kita.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur
Refleksi : Pelajar menyalin nota. Akhir P & P, pelajar menghantar buku latihan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 8 April 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : 1. Bacaan luas (sambungan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membaca teks dengan lancar dan sebutan yang betul.
Fokus Utama : 8.3
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)
Aktiviti : 1. Membaca teks secara individu.
2. Bimbingan kepada rakan yang belum boleh membaca dengan lancar.
Ilmu : Sosial kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid
Refleksi : Kebanyakan pelajar masih memerlukan bimbingan guru unutk membaca.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 8 April 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Kesihatan Diri
2. Pengambilan Makanan
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Memahami tajuk pembelajaran 1 dan 2.
Mengetahui faktor dan kesan pengambilan makanan secara berlebihan dan risiko obesiti.
Tips amalan pemakanan dan gaya hidup sihat.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Kelas berjalan seperti yang dirancangkan. Objektif dapat dicapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 9 April 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Morfologi
1. Kata Adjektif
2. Menyenaraikan kata adjektif
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Menghuraikan kata adjektif.
Menyenaraikan jenis-jenis kata adjektif.
Fokus Utama : 6.0
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk.
2. Penyenaraian kata adjektif.
3. Membuat latihan berkenaan tajuk.
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan murid, Tatabahasa Dewan, kamus Dewan
Refleksi : Pelajar dapat menyenaraikan kata adjektif.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 9 April 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Kesihatan Diri
2. Pengambilan Makanan
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : 1. Memahami tajuk pembelajaran 1 dan 2.
Mengetahui faktor dan kesan pengambilan makanan secara berlebihan dan risiko obesiti.
Tips amalan pemakanan dan gaya hidup sihat.
Aktiviti : 1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Rajin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pejajar menyalin nota yang diberi. Sesi P & P terganggu sedikit
kerana ada pelajar membuat bising. Guru menegur pelajar berkenaan.

Tarikh : 10 April 2009 (Jumaat)
Catatan : Cuti Umum (Good Friday)

No comments:

Post a Comment