Sunday, February 15, 2009

4 Februari 2009-6 Februari 2009

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 4 Februari 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema : 1- Pencapaian Kendiri
Tajuk : Unit 2- Keputusan Yang Bijak Dan Adil
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
1. Mengenalpasti kepentingan mengembangkan potensi diri.
2. Mengetahui dan memahami bahawa setiap keputusan yang dibuat dalam semua situasi
mempunyai kesan dan akibat terhadap diri dan orang lain.
3. Memahami kesan sesuatu keputusan yang dibuat terhadap diri dan orang lain.

Pendekatan : Perbincangan dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai Murni : Berpuashati, bertanggungjawab
Refleksi : P&P berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar-pelajar mampu
menjawab soalan yang diajukan oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 4 Februari 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Unit 2: Sekolah Dalam Taman
1. Menyebut perkataan
2. Membaca teks dengan kuat
3. Membaca teks dengan sebutan dean intonasi dengan betul
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
5.1. Membaca dengan kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Fokus Utama : 5.0, 5.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Membaca teks beramai-ramai dengan bantuan guru.
2. Membaca teks secara berseorangan.
3. Sesi soal jawab.
4. Membuat latihan.
Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran Konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan. Kebanyakan
pelajar boleh membaca, tetapi segelintir masih memerlukan bantuan
guru.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 4 Februari 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

KBKK :
Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Kaedah guru : Perbincangan
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan kerana pelajar tidak membawa
pakaian untuk PJK. Kelas ditangguhkan ke minggu yang
berikutnya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 5 Februari 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Menulis
1. Menyalin ayat tunggal
2. Membina ayat tunggal
3. Membina ayat tunggal berdasarkan simpulan bahasa
4. Melengkapkan ayat
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyalin dan membina ayat tunggal
Fokus Utama : 8.0, 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2
Aktiviti : 1. Membaca dan mengenalpasti ayat tunggal pada teks.
2. Membina ayat tunggal berdasarkan simpulan bahasa.
3. Membuat latihan melengkapkan ayat
Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara berlajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar dapat mengenalpasti ayat tunggal. Mereka masih
memerlukan bantuan guru untuk membina ayat.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 5 Februari 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 4.35-5.45pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

KBKK :
Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Kaedah guru : Perbincangan
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan kerana pelajar tidak membawa
pakaian untuk PJK. Kelas ditangguhkan ke minggu yang
berikutnya.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 6 Februari 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran : Futsal
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : 1. Melakukan aktiviti daya tahan otot.
Kognitif : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
2. Menyatakan aspek keselamatan ketika aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Perbincangan tentang tajuk dan memanaskan badan.
2. Pembahagian murid-murid kepada kumpulan.
3. Permainan.
4. Menyejukkan badan.

KBKK :
Nilai Murni : Semangat sukan, jujur
Persediaan guru : Bola futsal, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Kaedah guru : Perbincangan
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan kerana pelajar tidak membawa
pakaian untuk PJK. Kelas ditangguhkan ke minggu yang
berikutnya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 Februari 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Pengayaan
1. Menyusun perkataan menjadi ayat tunggal
2. Membina ayat tunggal berdasarkan gambar
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyusun dan membina ayat tunggal
Fokus Utama : 8.0, 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1, Aras 2, Aras 3
Aktiviti : 1. Membuat latihan menyusun dan membina ayat
Ilmu : Sosial
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara berlajar
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pembelajaran berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar dapat
memberi idea yang bernas untuk membina ayat tunggal.

No comments:

Post a Comment