Friday, July 3, 2009

Minggu 26 (29 Jun 2009-3 Julai 2009)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 29 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Membaca (Kebaya Nyonya)
Mencari dan mengelopokkan maklumat
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Membaca dan memahami maklumat
2. Mencari dan mengelompokkan maklumat kepada beberapa kumpulan.
Fokus Utama : 5.0, 5.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 2 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
2. Bacaan umum. Membaca beramai-ramai
3. Perbincangan aktiviti.
Ilmu : Kemasyarakatan
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran secara kontekstual
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku rujukan
Refleksi : Pelajar boleh membaca, tetapi masih belum lancar. Mereka masih
ragu-ragu akan maksud di sebalik petikan yang dibaca.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 29 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Suruhanjaya Diraja
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengenalpasti tugas dan peranan Suruhanjaya Diraja
· Mencari maklumat tentang Suruhanjaya Diraja
· Menghargai peranan Suruhanjaya Diraja.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, peka, bertanggunjawab
Refleksi : P & P berjalan seperti biasa. Pelajar membuat latihan dan
akhir masa P & P, pelajar menghantar buku nota.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 30 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Suruhanjaya Diraja
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengenalpasti tugas dan peranan Suruhanjaya Diraja
· Mencari maklumat tentang Suruhanjaya Diraja
· Menghargai peranan Suruhanjaya Diraja.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, peka, bertanggunjawab
Refleksi : P & P berjalan seperti yang dirancangkan. Pelajar menghantar buku
nota sebaik sahaja masa P&P tamat.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 30 Jun 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Bola Keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : 95 peratus pelajar mengenakan pakaian sukan. Mereka bermain
mengikut giliran- lelaki diikuti dengan perempuan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 30 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Suruhanjaya Diraja
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengenalpasti tugas dan peranan Suruhanjaya Diraja
· Mencari maklumat tentang Suruhanjaya Diraja
· Menghargai peranan Suruhanjaya Diraja.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, peka, bertanggunjawab
Refleksi : Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan tajuk pelajaran hari ini.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 1 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Suruhanjaya Diraja
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Mengenalpasti tugas dan peranan Suruhanjaya Diraja
· Mencari maklumat tentang Suruhanjaya Diraja
· Menghargai peranan Suruhanjaya Diraja.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, peka, bertanggunjawab
Refleksi : Apabila guru mengajukan soalan pengukuhan, kebanyakan pelajar
mampu menjawab soalan dengan baik. Secara keseluruhannya,
objektif pelajaran dapat dicapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 1 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Ayat Nafi

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Memahami dan membina ayat nafi dengan betul
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : 1. Penerangan mengenai tajuk
2. Perbincangan dan sesi soal jawab.
3. Pelajar membuat latihan.
Ilmu : Sintaksis

Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : Apabila disuruh untuk membuat latihan membina ayat, pelajar boleh
membina ayat dengan betul.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 1 Julai 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Bola Keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar lelaki menunjukan semangat kesukanan yang tinggi kerana
mahu bermain dengan baik. Kebanyakan pelajar perempuan enggan
bermain bola keranjang.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 2 Julai 2009 (Khamis)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Bacaan Luas
Ejaan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
Membaca dan memahami maklumat
Mengeja dan menulis perkataan tertentu.
Fokus Utama : 9.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti :
1. Penerangan mengenai tajuk
3. Bacaan umum. Membaca beramai-ramai
4. Penerangan teks
5. Ejaan
Ilmu : Tatabahasa
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku rujukan
Refleksi : 50 peratus pelajar mendapat semua betul dalam latihan ejaan yang
diadakan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 2 Julai 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Bola Keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola Keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kelas tidak dapat dijalankan kerana hari hujan. Kelas akan dijalankan
pada minggu hadapan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 3 Julai 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Bola Keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Bola Keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi :

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 3 Julai 2009
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Mendengar dan bertutur

Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Mendengar ,bertutur sekaligus memberikan pendapat berkenaa tajuk perbincangan.
Fokus Utama : 2.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), aras 2 (i), aras 3 (i)
Aktiviti : Mendegar dan memberikan pendapat
Ilmu : Teknologi maklumat
Kemahiran Bernilai
Tambah : Belajar cara belajar
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, buku rujukan
Refleksi :

1 comment: