Thursday, July 2, 2009

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 22 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Tajuk : Karangan (Surat Rasmi)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. Mengenalpasti format dan menulis surat rasmi dengan betul.
Fokus Utama :
Fokus Sampingan :
Aktiviti :
1. Penerangan mengenai tajuk
2. Perbincangan rangka dan isi surat
3. Penulisan surat rasmi
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran secara kontekstual
Bahan Bantu mengajar : Buku teks, contoh karangan surat rasmi
Refleksi : Pelajar masih belum boleh menulis surat rasmi dengan betul. Mereka
memerlukan bantuan guru untuk menulisnya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 22 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Badan-badan kerajaan (Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami peranan dan tugas badan-badan kerajaan.
· Mencari maklumat tentang tugas dan peranan jentera pentadbiran negara Malaysia.
· Menghargai peranan jentera pentadbiran Malaysia dalam menjaga kestabilan dan
kemakmuran negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, berdedikasi
Refleksi : Pelajaran pada hari ini tamat pada jam 4 petang kerana pelajar
menghadiri mesyuarat rumah sukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 23 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Badan-badan kerajaan (Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami peranan dan tugas badan-badan kerajaan.
· Mencari maklumat tentang tugas dan peranan jentera pentadbiran negara Malaysia.
· Menghargai peranan jentera pentadbiran Malaysia dalam menjaga kestabilan dan
kemakmuran negara
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, berdedikasi
Refleksi : Pelajar membuat latihan selepas mendengar penerangan guru.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 23 Jun 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Kebanyakan pelajar tidak membawa pakaian sukan lengkap. Pelajar
hanya berada di dalam kelas dan membuat aktiviti lain

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 23 Jun 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Badan-badan kerajaan (Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami peranan dan tugas badan-badan kerajaan.
· Mencari maklumat tentang tugas dan peranan jentera pentadbiran negara Malaysia.
· Menghargai peranan jentera pentadbiran Malaysia dalam menjaga kestabilan dan kemakmuran negara
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, berdedikasi
Refleksi : Pelajar menyalin nota dan mendengar pengajaran guru.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 24 Jun 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 7 : JENTERA PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
· Badan-badan kerajaan (Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman)
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
· Memahami peranan dan tugas badan-badan kerajaan.
· Mencari maklumat tentang tugas dan peranan jentera pentadbiran negara Malaysia.
· Menghargai peranan jentera pentadbiran Malaysia dalam menjaga kestabilan dan
kemakmuran negara
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan
Nilai murni : Prihatin, berdedikasi
Refleksi : Pelajar membuat latihan selepas mendengar penerangan guru.
Objektif tercapai.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 22 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Aktiviti : Bacaan umum (perseorangan)
Refleksi : Pelajar dipanggil secara individu dan diuji tahap pembacaan mereka.
Aktiviti ini disambung pada keesokan harinya.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 24 Jun 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar bermain badminton dan kesemua pelajar mengenakan pakaian
sukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 22 Jun 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 Minit
Aktiviti : Bacaan Umum
Refleksi : Secara keseluruhannya, bacaan pelajar masih belum memuaskan.
perlu dibimbing diuji dengan lebih banyak lagi agar mereka mampu
membaca dengan lancar.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 25 Jun 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk Pembelajaran : Kemahiran: Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:
Psikomotor : 1. Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : 1. Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan
Aktiviti 1. Perbincangan tentang aktiviti dan memanaskan badan.
2. Permainan.
3. Menyejukkan badan.
Nilai Murni : Disiplin, bekerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar bermain dan menunjukan semangat kesukanan yang tinggi.

No comments:

Post a Comment