Thursday, July 16, 2009

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 6 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Bacaan umum
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan
Refleksi : Bacaan pelajar masih pada tahap memuaskan. Mereka perlu banyak
membaca untuk melancarkan bacaan. Seorang pelajar masih lagi perlu
bimbingan intensif (membaca buku Bacalah Sayang 1)

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 6 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8 : KENALI KEMENTERIAN-KEMENTERIAN DI MALAYSIA
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan di bawah kementerian di Malaysia.
Menyampaikan maklumat umum berkaitan dengan kementerian-kementerian di Malaysia kepada orang lain.
Menghargai peranan kementerian-kementerian dalam pembangunan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan, artikel internet
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Pelajar menyalin nota. Umumnya, pelajar masih lemah dalam
menyatakan nama kementerian-kementerian di Malaysia. Mereka perlu
bacaan lanjut.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 7 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8 : KENALI KEMENTERIAN-KEMENTERIAN DI MALAYSIA
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan di bawah kementerian di Malaysia.
Menyampaikan maklumat umum berkaitan dengan kementerian-kementerian di Malaysia kepada orang lain.
Menghargai peranan kementerian-kementerian dalam pembangunan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan, artikel internet
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Kesimpulannya, pengetahuan am pelajar mengenai Malaysia masih
lemah. Mereka perlu peka kepada perkembangan semasa untuk
memantapkan pengetahuan am mereka.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 7 Julai 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Stres
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif :
1. Memahami tajuk pembelajaran 1.
2. Mengetahui makna, punca dan kesan stres.
3. Mencari jalan untuk menangani stres dengan mengamalkan gaya hidup sihat.

Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Prihatin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar dapat memahami tajuk. Mereka dapat menyesuaikan
tajuk dengan kehidupan seharian mereka.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 7 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8 : KENALI KEMENTERIAN-KEMENTERIAN DI MALAYSIA
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan di bawah kementerian di Malaysia.
Menyampaikan maklumat umum berkaitan dengan kementerian-kementerian di Malaysia kepada orang lain.
Menghargai peranan kementerian-kementerian dalam pembangunan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan, artikel internet
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Pelajar perlu peka kepada isu semasa serta memperbanyakkan bacaan
untuk meningkatkan pengetahuan am mereka.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 8 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8 : KENALI KEMENTERIAN-KEMENTERIAN DI MALAYSIA
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan di bawah kementerian di Malaysia.
Menyampaikan maklumat umum berkaitan dengan kementerian-kementerian di Malaysia kepada orang lain.
Menghargai peranan kementerian-kementerian dalam pembangunan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, buku latihan, artikel internet
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, prihatin
Refleksi : Pelajar dapat memberikan 2 hingga 3 contoh kementerian yang mereka
ketahui. Kesimpulannya, mereka perlu banyak membaca untuk
meningkatkan pemahaman.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 8 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Peribahasa (Simpulan Bahasa)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mengetahui maksud simpulan bahasa yang dipelajari.
2. Mampu mengaplikasikan simpulan bahasa dalam kehidupan seharian.
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 3 (i)

Aktiviti : 1. Menyalin simpulan bahasa dan maksudnya.
2. Perbincangan maksud beserta contoh.
Ilmu : Bahasa
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku peribahasa SPM
Refleksi : Pelajar menyalin 30 jenis simpulan bahasa. Mereka dapat mengetahui
maksud peribahasa yang disalin.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 8 Julai 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Dadah
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif :
1. Memahami tajuk pembelajaran 1.
2. Mengetahui maksud, punca, akibat dan kesan pengambilan
dadah.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Prihatin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pelajar mampu memahami tajuk pelajaran dan boleh memberi
akibat dan kesan pengambilan dadah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 9 Julai 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Peribahasa (Simpulan Bahasa) Sambungan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Mengetahui maksud simpulan bahasa yang dipelajari.
Mampu mengaplikasikan simpulan bahasa dalam kehidupan seharian.
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 3(i)

Aktiviti :
1. Menyalin simpulan bahasa dan maksudnya.
2. Perbincangan maksud beserta contoh.
Ilmu : Bahasa
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku peribahasa SPM
Refleksi : Hari ini pelajar belajar mengenai 30 lagi simpulan bahasa. Diharapkan
pelajar dapat memperoleh sesuatu yang baru untuk meningkatkan
pengetahuan mereka.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 9 Julai 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Badminton
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif :
1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti :
1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Disiplin, kerjasama
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar bermain badminton secara berpasangan. Kelas terlewat
sedikit kerana hari hujan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 10 Julai 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Merejam lembing
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif :
1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Berdisiplin dan fokus dalam melakukan setiap rejaman.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti.
Aktiviti :
1. Memanaskan badan.
2. Permainan (merejam lembing secara bergilir-gilir)
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Disiplin, kerjasama
Persediaan guru : Lembing
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Terdapat 8 orang pelajar boleh membuat rejaman dengan baik.
Yang lain, perlu latihan yang banyak untuk memperbaiki
rejaman.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 10 Julai 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Morfologi
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mengunakan kata sendi nama ‘di’ dengan betul dalam ayat
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)

Aktiviti :
1. Menyalin nota
2. Perbincangan tajuk pelajaran beserta contoh
3. Membuat latihan
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar: Buku teks, buku Tatabahasa Dewan
Refleksi : Pelajar masih keliru dengan tajuk pelajaran. Penerangan lanjut akan
dilakukan pada kelas yang akan datang.

1 comment: