Thursday, July 30, 2009

Minggu 30 (27 Julai 2009-31 Julai 2009)

Minggu 30

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 27 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Bacaan umum
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan
Refleksi : Pelajar mengadakan bacaan umum dengan bantuan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 27 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 6 : CABARAN MASA DEPAN
Aktiviti 9A : Ancaman Dalaman
Aktiviti 9B : Ancaman Luaran
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti ancaman-ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara.
Menghargai dan mensyukuri keamanan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet.
Nilai Murni : Menghargai
Refleksi : Kekurangan pemahaman mengenai isu semasa menyebabkan pelajar
tidak dapat menjawab soalan berkaitan semasa guru bertanyakan soalan.
Guru menyarankan agar pelajar sentiasa peka kepada berita sama ada
media elektronik mahupun media cetak.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 28 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 6 : CABARAN MASA DEPAN
Aktiviti 9A : Ancaman Dalaman
Aktiviti 9B : Ancaman Luaran
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti ancaman-ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara.
Menghargai dan mensyukuri keamanan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet.
Nilai Murni : Menghargai
Refleksi : Ada lagi pelajar yang tidak membawa buku nota semasa kelas diadakan.
Guru menegur pelajar tersebut dan mengingatkan mereka agar
membawa buku nota pada kelas yang akan datang.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 28 Julai 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Dadah
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif :
1. Memahami tajuk pembelajaran 1.
2. Mengetahui maksud, punca, akibat dan kesan pengambilan
dadah.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Prihatin, menghargai diri
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Pembelajaran berjalan seperti biasa dan tamat pada jam yang
sepatutnya.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 28 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 6 : CABARAN MASA DEPAN
Aktiviti 9A : Ancaman Dalaman
Aktiviti 9B : Ancaman Luaran
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti ancaman-ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara.
Menghargai dan mensyukuri keamanan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet.
Nilai Murni : Menghargai
Refleksi : Kebanyakan pelajar yang duduk di belakang membuat bising semasa
guru membuat penerangan. Keadaan ini mengganggu proses P & P.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 29 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 6 : CABARAN MASA DEPAN
Aktiviti 9A : Ancaman Dalaman
Aktiviti 9B : Ancaman Luaran
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Mengenal pasti ancaman-ancaman dalaman dan luaran yang boleh mengganggu keamanan dan keharmonian negara.
Menghargai dan mensyukuri keamanan negara.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet.
Nilai Murni : Menghargai
Refleksi : Pemahaman pelajar masih lagi berada pada tahap yang kurang memuaskan.
Mereka perlu banyak membaca dan mengetahui isu-isu semasa.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 29 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata sendi nama dari, daripada dan pada
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata sendi nama dari, daripada dan pada
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : Ulangan penerangan topik lepas
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar: Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : Pelajar hanya menyalin nota dan mendengar penerangan. Latihan
dibuat sebagai kerja rumah.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 29 Julai 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
Tajuk Pembelajaran : Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988
Agensi berkaitan
Peranan agensi
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : Menyatakan akta mencegah penyakit daripada merebak.
Menjelaskan fungsi dan peranan agensi berkaitan.
Membuat inferens penguatkuasaan pencegahan penyakit
berjangkit.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota dan penjanaan idea.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Berdisiplin, tanggungjawab
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi : Perbelajaran berjalan seperti biasa.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 30 Julai 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata Arah
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata arah dengan betul.
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 2 (i)
Aktiviti : Penerangan dan nota berkaitan tajuk
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : P & P pada hari ini akan diajar pada keesokan harinya. Kebanyakan
pelajar belum menyiapkan kerja rumah dan guru memberi masa kepada
mereka untuk menyiapkan kerja itu.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 30 Julai 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kesihatan Diri Dan Keluarga
Tajuk Pembelajaran : 1. Stres
2. Dadah
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif :
Memahami tajuk pembelajaran 1 dan 2.
Mengetahui maksud, punca, akibat stres dan kesan pengambilandadah.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Prihatin, menghargai diri, tanggungjawab
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi :

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 31 Julai 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
Tajuk Pembelajaran : Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988
Agensi berkaitan
Peranan agensi
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Kognitif : Menyatakan akta mencegah penyakit daripada merebak.
Menjelaskan fungsi dan peranan agensi berkaitan.
Membuat inferens penguatkuasaan pencegahan penyakit
berjangkit.
Aktiviti :
1. Penerangan dan perbincangan tentang tajuk.
2. Menyalin nota dan penjanaan idea.
3. Sesi soal jawab
Nilai Murni : Berdisiplin, tanggungjawab
Persediaan guru : Buku teks, nota, artikel internet
Persediaan murid : Buku teks, buku latihan
Refleksi :

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 31 Julai 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata Arah (sambungan)
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata arah dengan betul.
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i), Aras 2 (i)
Aktiviti : Penerangan dan nota berkaitan tajuk
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi :

No comments:

Post a Comment