Wednesday, July 29, 2009

Minggu 29 (20 Julai 2009-24 Julai 2009)

Minggu 29

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 20 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 2.00-3.10pm
Aktiviti : Bacaan umum
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan
Refleksi : Hanya 15 orang pelajar yang dipanggil dan diuji tahap pembacaannya.
Pelajar perlu banyak membaca, terutamanya untuk perkataan yang
mempunyai 4 suku kata dan keatas.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3E
Tarikh : 20 Julai 2009 (Isnin)
Masa : 3.25-4.35pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8D : PENTADBIRAN CEKAP NEGARA MAJU
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Menghuraikan peranan kementerian-kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, menghargai
Refleksi : Aktiviti pelajar pada hari ini hanya membuat nota dan menjawab soalan
pengukuhan sahaja. Mereka menghantar buku nota selepas itu.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3J
Tarikh : 21 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 2.00-3.10pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8D : PENTADBIRAN CEKAP NEGARA MAJU
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Menghuraikan peranan kementerian-kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.
Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, menghargai
Refleksi : Pelajar membuat latihan pengukuhan mengenai Tema 5. Mereka juga
membuat nota dan melekatkan nota bercetak pada buku masing-masing.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 21 Julai 2009
Tingkatan : 3C
Hari : Selasa
Masa : 3.25-4.35pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Bola keranjang
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif :
1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti :
1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Semangat sukan, keseronokan
Persediaan guru : Bola keranjang
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar bermain bola keranjang dan bola sepak. Dapat
diperhatikan pelajar lelaki lebih menunjukan semangat
kesukanan berbanding pelajar perempuan.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3M
Tarikh : 21 Julai 2009 (Selasa)
Masa : 5.10-6.20pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8D : PENTADBIRAN CEKAP NEGARA MAJU
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Menghuraikan peranan kementerian-kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.


Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, menghargai
Refleksi : Guru mengadakan perbincangan nota bercetak bersama pelajar. Akhir
masa P& P, guru memberikan soalan untuk dibuat sebagai kerja rumah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

Kelas : 3F
Tarikh : 22 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 12.50-2.00pm
Tema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Unit 8D : PENTADBIRAN CEKAP NEGARA MAJU
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar-pelajar seharusnya dapat:-
Menghuraikan peranan kementerian-kementerian di Malaysia.
Menghargai peranan agensi-agensi/ jabatan-jabatan di bawah kementerian- kementerian di Malaysia.

Pendekatan : Perbincangan, menyalin nota dan latihan
ABM : Buku teks, buku kerja, artikel internet, nota bercetak
Nilai Murni : Bertanggungjawab, bersyukur, menghargai
Refleksi : Apabila ditanya mengenai topik pelajaran lepas, ada pelajar yang masih
tidak dapat menjawab soalan dengan betul. Diperhatikan pelajar masih
kurang ilmu pengetahuan am. Mereka perlu banyak membaca dan peka
kepada isu semasa.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 22 Julai 2009 (Rabu)
Masa : 2.00-3.10pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata kerja pasif
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Mengenali ayat pasif dan kata kerja pasif
Fokus Utama : 8.1
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : Ulangan semula topik pelajaran minggu lepas
Membuat latihan menggariskan kata kerja pasif
Ilmu : Sintaksis
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, buku tatabahasa dewan
Refleksi : Pelajar dapat menjawab latihan yang diberi.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
Tarikh : 22 Julai 2009
Tingkatan : 3K
Hari : Rabu
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Bola sepak
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Keseronokan, semangat sukan
Persediaan guru : Bola sepak, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Permainan berlangsung sehingga pukul 5.55 petang kerana hari
hujan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 23 Julai 2009 (Khamis)
Masa : 12.50-2.00pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata sendi nama ‘di’
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata sendi nama ‘di’
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : Ulangan penerangan topik lepas
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : Pelajar dapat membina ayat. Namun, masih terdapat kesalahan pada
binaan ayat mereka. Mereka perlu diberi pendedahan dengan lebih
banyak lagi.






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 23 Julai 2009
Tingkatan : 3G
Hari : Khamis
Masa : 5.10-6.20pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Badminton
Bola sepak
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dalam melakukan setiap aktiviti.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Kerjasama, semangat sukan
Persediaan guru : Raket, bulu tangkis
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Pelajar perempuan bermain badminton. Pelajar lelaki bermain
bola sepak bersama dengan pelajar lelaki tingkatan 3N.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

Tarikh : 24 Julai 2009
Tingkatan : 3H
Hari : Jumaat
Masa : 4.00-5.10pm
Tunjang
Pembelajaran : Kecergasan
Tajuk pembelajaran : Bola sepak
Objektif pembelajaran : Di sepanjang pembelajaran murid-murid dapat:-
Psikomotor : Melakukan kemahiran asas dengan teknik yang betul.
Kognitif : 1. Mengenalpasti setiap otot yang terlibat.
2. Bekerjasama dan fokus dalam permainan.
Afektif : Menunjukan tanggungjawab dalam setiap aktiviti kumpulan.
Aktiviti : 1. Memanaskan badan.
2. Permainan
3. Menyejukkan badan
Nilai Murni : Semangat sukan, keseronokan
Persediaan guru : Bola sepak, skitel
Persediaan murid : Pakaian sukan lengkap
Refleksi : Tidak ramai pelajar yang mahu bermain bola kerana cuaca agak
panas. Sebagai ganti, mereka bermain badminton.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : Peralihan
Tarikh : 24 Julai 2009 (Jumaat)
Masa : 5.10-6.20pm
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kata sendi nama ‘ke’ dan ‘dengan’
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
Membina ayat menggunakan kata sendi nama ‘ke’ dan ‘dengan’
Fokus Utama : 8.2
Fokus Sampingan : Aras 1 (i)
Aktiviti : Ulangan penerangan topik lepas
Latihan bina ayat
Ilmu : Morfologi
Kemahiran Bernilai
Tambah : Pembelajaran konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar : Buku teks, buku rujukan, tatabahasa dewan
Refleksi : Sebahagian pelajar masih belum dapat membina ayat dengan sendiri
dan memerlukan bantuan guru untuk membinanya.

No comments:

Post a Comment